Framsida till boken "Äta för två - kost och näring under graviditeten"

Äta för två - kost och näring under graviditeten

Isabelle Christiansson har skrivit boken ÄTA FÖR TVÅ som handlar om kost och näring under graviditeten. Att vara gravid är en otroligt viktig tid i livet. För den gravida förändras mycket på kort tid samtidigt som hon kan drabbas av olika graviditetsbesvär.

Näringsfysiologen Isabelle skrev boken för att inspirera till hälsosamma matvanor och guida mellan olika val som gravida kan ställas inför på mataffären, i hemmet eller på restaurangen. Hon säger att hon vill sänka tröskeln för att skapa goda vanor och det ska finnas en enkelhet i det nyttiga, detta för att de hälsosamma vanorna ska finnas kvar även efter förlossningen. Isabelles arbete utgår ifrån Nordiska näringsrekommendationerna 2023 samt forskning på området men i boken sätts råden ihop med lösningar. Isabelle upplever att många råd som ges till gravida handlar om vad man bör undvika och att man förlitar sig på att den gravida i övrigt har så pass bra matvanor och att hon äter näringsrikt. Då kanske den gravida fortsätter äta som innan men med vissa justeringar. Men om hon äter för näringsfattigt och bristfälligt sedan innan så bör hon inte bara lära sig vad hon bör ta bort utan även vad som bör läggas till på tallriken för att täcka näringsintaget för både henne och bebisen.

I Äta för två fokuserar Isabelle mycket på att stärka upp kunskaperna kring näringsrik mat, spräcka myter om graviditet och mat samt ge recept på bra mat, frukost och fika. Isabelle fick ofta frågan om cravings dvs. om hon haft ökat sug efter specifika maträtter eller livsmedel under graviditeten. Men i boken finns en förklaring till varför begreppet graviditetscravings kan vara en myt. Det som hon säger var roligast med att skriva boken var att skapa recept och fotografera. Dessutom tycker Isabelle om känslan av att hon skapar en bok som kan ge andra gravida ett bra stöd denna tid i livet samt en lugn stund i vardagen då man sätter sig ned och myser med en bok i lugn och ro.