Stena Fastigheter vinner 'Greatest Digital Transformation' Award med sin innovativa kundportal Mina sidor

Stena Fastigheter har utsetts till vinnare av Optimizelys prestigefyllda pris 'Greatest Digital Transformation' för banbrytande digitala framsteg med kundplattformen 'Mina sidor'. Utmärkelsen lyfter särskilt företagets starka resultat och digitala förflyttning inom kundresan. Stena Fastigheters digitala transformation har varit med och omdefinierat standarden för kundupplevelser inom fastighetsbranschen.

- Vi är verkligen så stolta, priset är ett erkännande av vår strategi för en helt digitaliserad kundresa och de resultat vi nu ser. Vi har inspirerats av framstående digitaliserade branscher utanför fastighetssektorn, vilket har lett till att vi kan bidra till att skapa en ny standard för kundkommunikation inom vår egen bransch. Alla våra 340 anställda på Stena Fastigheter har varit delaktiga i denna transformation, säger Cecilia Fredholm Vaarning, Chef hållbara affärer, Stena Fastigheter.

Mina sidor – ny standard för kundinteraktion
Stena Fastigheter, en av Sveriges största familjeägda fastighetsbolag med över 27 000 lägenheter och
2 400 kontor i de största städerna, har genom sin skräddarsydda digitala plattform 'Mina sidor’ helt förändrat kommunikationen med sina kunder. Arbetet inleddes internt 2020 och kundportalen lanserades och implementerade mot kund i en första version våren 2022. Kunden upplever ökad tillgänglighet och en närmare relation till bolaget, samtidigt som bolaget idag hanterar fler ärenden.

Administrationen har minskat, effektiviteten och kundnöjdheten har ökat.
De starka resultaten av den digitala transformationen kom fort - sedan lanseringen 2022 har kundtjänsttelefonsamtal halverats, 80% av alla ärenden hanteras digitalt, och 50% av kommunikationen sker digitalt.

- Tack vare att vi arbetat parallellt med teknik, kultur och kompetens har vi fått fina resultat som innebär en bättre kunde upplevelse för alla våra 27 000 kunder. Resultaten talar för sig själva och vi är övertygade om att ’Mina Sidor’ är ett verkligt genombrott som har förbättrat kundernas liv och satt oss på kartan som ett företag som verkligen tar kundens behov på allvar, säger Peter Mikulic, Chef digital transformation, Stena Fastigheter.

Genom att ha kundens resa som utgångspunkt för digital kommunikation har Stena Fastigheter skapat en plattform som inte bara möter dagens krav utan sätter en ny standard för branschens digitala framtid. Det har ändrat förutsättningarna för digitaliseringen på ett grundläggande sätt – därtill har Stena Fastigheter nu kopplat på tekniken, justerat sina interna arbetsprocesser och arbetskulturen.

Genom sitt arbete med Optimizely och 'Mina sidor' har Stena Fastigheter blivit en förebild inom branschen, vilket nu uppmärksammas av Optimizley. Denna organisationsövergripande utmärkelse uppmärksammar en kund som påskyndat sin digitala transformationsresa med Optimizely.

Om Stena Fastigheter:

Om Optimizely:
Optimizely är en globalt erkänd plattform inom digital marknadsföring och användarupplevelser. Optimizely har etablerat en stark global närvaro och används av företag över hela världen. Deras vision är att hjälpa våra kunder maximera sin digitala potential. Med deras ledande plattform för digitala upplevelser (DXP), skapar Optimizley rätt förutsättningar för en optimerad kundresa över flera kanaler.

Optimizely har över 700 partners och nästan 1500 anställda fördelade över deras 21 globala kontor. Med över 9000 varumärken över, inklusive H&M, PayPal, Zoom, Toyota och Vodafone. I Sverige har bland annat Electrolux, Toyota, 1177 Vårdguiden, LYKO, KLM och Santander i sin portfölj och som de hjälper skapa individuellt kundanpassade upplevelser.

Vinnarna presenterades på Optimizelys konferensevent Opticon den 29 november 2023.

Kontakt:
Cecilia Fredholm Vaarning, Chef Hållbara Affärer