Stena Fastigheter förvärvar två fastigheter på Friggagatan och Ranängsgatan i centrala Göteborg.

Stena Fastigheter gör förvärv om 30 lägenheter i centrala Göteborg

Stena Fastigheter växer i Göteborg genom ett förvärv av två fastigheter på Friggagatan och Ranängsgatan i stadsdelen Stampen. Fastigheterna består av 30 bostadslägenheter och kommersiell yta i gatuplan. Förvärvet är ett led i bolagets fokus på en hållbar och långsiktig stadsutveckling.

- Vi är mycket glada över att ha förvärvat två nya fastigheter i Göteborg, vilket ytterligare stärker vår närvaro i staden. De två nya byggnaderna är strategiskt belägna i ett centralt läge, med närhet till kollektivtrafik, restauranger, sportarenor och nöjeslivet. Vi kommer att förvalta och utveckla dessa vackra tegelhus på bästa möjliga sätt tillsammans med våra nya hyresgäster, säger Agneta Kores, VD Stena Fastigheter Göteborg.

Fastigheterna Stampen 19:15 och 19:16 har en total boarea om 2 133 kvadratmeter och lokalarea om 300 kvadratmeter. Fastigheterna är byggda 1929 och består av 6 våningar med 30 lägenheter och tre publika lokaler i gatuplan. Tillträde skedde den 2 oktober 2023.

Förvärvet är ett led i Stena Fastigheter strategi att expandera i tillväxtkommunerna via förvärv och nyproduktion. Stena Fastigheter har därmed totalt 9000 lägenheter i Göteborgsområdet och 222 900 kvadratmeter kommersiella ytor, vilket gör bolaget till ett av de största privata fastighetsbolagen i Göteborg.

Mia Larsson, kommunikationschef Stena Fastigheter Göteborg
    072-858 02 85, mia.larsson@stena.com

Stena Fastigheter är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag med 26 000 bostäder och 1 250 lokaler i storstadsregionerna. Vi utvecklar städer och förvaltar med omtanke. Hållbarhetsfrågorna står högt på agendan och genom arbetssättet relationsförvaltning sker områdesutvecklingen tillsammans med de boende och andra intressenter för att skapa attraktiva områden där människor trivs och bor kvar länge. Läs mer på www.stenafastigheter.se