Bild från gården på Soldiset 1.

Stena Fastigheter gör förvärv om 216 lägenheter i Lund

Stena Fastigheter växer i Lund genom ett förvärv av fastigheterna Soldiset 1 och Blidvädret 1. Säljare är HSB Skåne.

Stena Fastigheter utökar sitt bestånd i Skåne genom ett förvärv av två fastigheter i stadsdelen Klostergården i Lund. Fastigheterna Soldiset 1 och Blidvädret 1 ligger i lummiga omgivningar intill områdets stadsdelcentrum och en kort promenad från den nyöppnade Klostergården station med regelbunden tågtrafik. Bostadshusen i två respektive åtta våningar finns på Soldiset 1 och är byggda i mitten på 60-talet. Totalt finns det 216 lägenheter som är fullt uthyrda. Blidvädret 1 är en parkeringsfastighet med parkeringsyta och p-hus med totalt 300 parkeringsplatser varav 184 platser är under tak och 116 p-platser på mark. Här finns också potentiell framtida utvecklingsmöjlighet för en förtätning.

- Vi är mycket nöjda med att utöka vårt fastighetsbestånd i Lund och stärker därmed vår position i kommunen. Totalt äger vi nu 834 lägenheter och har 17 000 kvadratmeter kommersiella ytor i Lund. Vi ser även positivt på det kommande samarbetet med HSB Skåne, inte minst för Klostergårdens fortsatta utveckling, säger Unni Sollbe, vd Stena Fastigheter Malmö.

Förvärvet är ett led i Stena Fastigheter strategi att expandera i tillväxtkommunerna via förvärv och nyproduktion. Stena Fastigheter har därmed totalt 8 000 lägenheter i Malmöregionen och 167 000 kvadratmeter kommersiella ytor, vilket gör bolaget till ett av de största privata fastighetsbolagen i regionen.