Stej lanserar spamfilter i molnet för offentlig sektor

Många kommuner har en administrativt ineffektiv hantering av skräppost. Ofta i kombination med en tveksam eller rent av juridiskt felaktig hantering. Bland annat skickar över 50 kommuner all sin e-post via länder som USA, Spanien, Tyskland och Danmark. Något som fler myndigheter direkt avråder från. Nästan alla dessa kommuner använder även tekniker som gör att e-post från stora leverantörer såsom Telia och Bredbandsbolaget riskerar att stoppas - helt utan avsändarens vetskap. Av Sveriges ca 235 övriga kommuner uppskattar Stej att bara en liten del har en hantering som är korrekt och effektiv.

Tjänsten Stej PowerFilter PS och ger den offentliga sektorn ett komplett skydd mot skräpet - samtidigt som risken för förlorad e-post minimeras. Därmed inskränker spamfiltret inte på medborgarnas demokratiska rättigheter och offentlighetsprincipen. Även hanteringen blir bättre och effektivare genom anpassade rapporter och granskningsfunktioner. Tjänsten bygger rakt igenom på open source vilket ligger i linje med den strategi som fler och fler kommuner, landsting och myndigheter har. Driften sker på svensk mark för att undvika att e-post skickas via utlandet i onödan.

"Stej PowerFilter PS är en unik tjänst som löser den offentliga sektorns dilemma. Den inte bara ger en korrekt hantering, utan besparar skattepengar som kan användas till betydligt bättre saker än att hantera spamstormar från USA och Kina. Det är nu upp till varje kommun, varje landsting och myndighet att se över sin hantering. Vårt unika alternativ följer rekommendationer, sänker kostnader och effektiviserar hanteringen.", säger Stefan Thelberg, VD på Stej.