Robin Rappit

Steelstar Agency möter rapparen Robin Rappit

På Steelstar Records jobbar vi med många olika sorters musik. Bland annat har vi gjort musik med rapstjärnan Robin Rappit. I somras släppte han sin låt "Södermalm" hos oss, och vi tog tillfället i akt att bolla hans idéer om musiken, TikTok och Star Potential.

Läs mer om Robin nedan!

Låten du släppte i somras heter ju "Södermalm" och handlar om en utekväll som spårat ur. Vad är det sjukaste som har hänt dig på Söder?

Det finns ett par grejer att välja på! Men ett av de sjukaste minnena jag har från en utekväll på Söder måste vara när jag och en polare för ett par år sedan gick in på en karaokebar. På scenen stod två väldigt kända komiker och en kvinnlig vuxenfilmsskådis (om man säger så) och sjöng "Rammstein - Du hast", medan skådespelerskan gjorde en striptease. Värt att nämna är att detta var en söndagskväll på en helt vanlig karaokebar! Allt kan hända på Söder!

Du har ett väldigt stilistiskt sätt att rappa som påminner om svenska old-school-akter. Hur kom du in på att börja rappa?

Allt började 2007 i mitt pojkrum. Jag försökte då hitta ett sätt att få utlopp för mina känslor och min kreativitet, och då hittade jag musiken. Det började mer som en hobby men har under de senaste åren förvandlats till en passion, och jag sitter nästan konstant och skriver på nya idéer! Musiken är en extremt viktig del av mitt liv, och drömmen är att nå ut till en större publik och en dag kunna livnära mig på musiken.

Vi ser dig ofta på TikTok – vad är roligast med plattformen?

Det jag tycker är roligast med TikTok är att du kan nå ut till så många människor. Jag gillar även att jag kan gå live och prata med mina fans om olika idéer, eller ibland bara snacka lite om vad som helst. Jag gillar även TikToks algoritm, då den är väldigt exakt och oftast visar rätt video för rätt person! Gillar du en viss typ av musik eller humor, så kommer TikTok att visa dig mer av den typen av videor! Har du inte TikTok idag, skaffa det! Och glöm inte att följa mig på RobinRappit så du inte missar nästa banger!

Berätta gärna hur skapandeprocessen för dina låtar ser ut.

Bra fråga! Det kan se väldigt olika ut från låt till låt. Ibland får jag en idé på tuben, ibland under en fika på jobbet, och ibland när jag bara chillar hemma. Jag skriver låtar lite var som helst, men oftast börjar det med att jag hittar ett beat. Väldigt snabbt, oftast bara efter några sekunder, vet jag vilket flow jag ska använda och om beatet matchar min vibe. Jag använder mig mycket av mina känslor, både gamla och nya, och ibland skriver jag låtar om fantasier och drömmar – det som faller mig in just den dagen till det beatet. Det bästa med musik är att det inte finns några regler!

Sist men inte minst: Vad har du för tips för att uppnå sin Star Potential?

Mitt tips är att aldrig ge upp sin passion, och att ständigt försöka hitta nya sätt att lära sig mer och bli bättre. Var inte rädd för att visa andra dina verk! Vi lever bara en gång (vad vi vet), så låt ingen stå i vägen för dig och dina drömmar! Alla har möjligheten att bli vad de vill. För vissa är vägen dit kortare, för andra lite längre, men ge inte upp nu – fortsätt grinda!