Yokohama officiell däckleverantör till STCC

Yokohama officiell däckleverantör till STCC

Däcktillverkaren Yokohama är tillbaka i STCC efter en säsongs uppehåll. Det innebär också att Yokohama sätter sitt namn på årets höjdpunkt i kalendern – Yokohama Grande Finale Mantorp Park blir namnet på årets finalrace i STCC som körs den 19-20 september.

–  Vi ser fram emot att få samarbeta med STCC-teamen och leverera däck till Skandinaviens mest prestigefyllda racingklass, säger Göran Bengtsson, General Manager för Yokohama i Sverige. Motorsporten är en miljö som ställer höga krav på service, prestanda och kvalitet. För oss är det en viktig arena att inte bara synas på, vi lär oss enormt mycket om våra produkter, något som också kommer den vanliga konsumenten tillgodo i slutänden.

Yokohama har lång erfarenhet av att leverera tjänster och produkter inom motorsporten – sedan flera år tillbaka är man bland annat officiell leverantör till VM i standardbilsracing, WTCC. Från och med i år är man också leverantör till de nystartade klasserna RallyX Supercar och RallyX Lites. Dessutom är man officiell leverantör till V8 Thunder Cars.

–  Det långa och framgångsrika samarbete som vi har med Yokohama utvidgas till att även omfatta STCC från och med i år, säger Bob Huzell, VD för STCC. Yokohama har stort förtroende både från oss och deltagarna och de håller högsta nivå på både service och produkter. Det känns jättebra att vi har Yokohama med oss i STCC igen, de har varit en trogen partner genom åren.

Yokohama, som var officiell däckleverantör till STCC mellan åren 2009 till 2012 valde frivilligt att stå över säsongen 2013 för att möjliggöra en lösning på den turbulenta situation som hade uppstått i svensk elitracing med två konkurrerande serier.

–  För oss var det enkelt – vi valde att se till det bästa för svensk motorsport på lång sikt och därför valde vi att inte stå i vägen för en lösning, säger Göran Bengtsson. Nu är vi tillbaka och det känns väldigt spännande att vara med i hetluften igen.

Årets STCC-säsong startar den 9-10 maj på Ring Knutstorp.