Tobias Brink, Brink Motorsport

Tobias Brink om sin 20G-krasch i STCC-finalen: "Den kostade mig titeln"

Tobias Brink kom till STCC-finalen på Mantorp Park förra helgen på jakt efter sitt första SM-guld efter att ha slutat tvåa och trea i mästerskapet fyra gånger sedan 2017.
Trots mästerskapsledning och pole position tog det slut redan på första varvet i första tävlingen efter en spektakulär krasch som mättes upp till 20G.

- Den kraschen kostade mig STCC-titeln och jag är självklart sjukt besviken med tanke på förutsättningarna vi hade jobbat oss fram till inför finalen, säger Tobias Brink.

Brink Motorsport-föraren utmanades direkt av teamkollega Mikael Karlsson i första kurvan av första tävlingen och tappade två placeringar ned till tredje plats.

En kurva senare var katastrofen ett faktum när kontakt bakifrån av Calle Bergman gjorde att han sladdade av i över 150 km/h och slog i räcket.

- Jag fick bara en smäll bakifrån och sedan var det god natt i räcket. Det var sjukt tungt att bli avpetad så av en annan förare, speciellt som jag trodde att guldet var ganska säkert inför finalen, säger Tobias Brink.

Trots den kraftiga kraschen lyckades Brink Motorsport reparera bilen och byta batteri på tre timmar inför andra tävlingen, där Tobias Brink själv deltog i arbetet.

- De hade mätt upp 20G i kraschen och då är där en säkerhetsrutin att man måste byta batteriet för att kolla om det är okej. Så batteriet var nog bra egentligen, men vi var tvungna att byta ändå, säger Tobias Brink.

- Förutom besvikelsen över kraschen mådde jag själv bra, det är riktigt säkra bilar som vi sitter i. Vi slet som djur för att få bilen redo till sista tävlingen. Tyvärr fanns inte greppet där då vi fick byta däck och jag kunde inte utmana om segern.

Skåningen tappade från ledning inför finalen ned till bronsmedalj i STCC 2024, hans tredje SM-brons sedan debuten 2017, och första STCC-guldet hägrar fortsatt för honom.

- Medan jag självklart är stolt över Brink Motorsports dominans i STCC 2024 som det första teamet någonsin att ta topp tre platser i mästerskapet så är jag personligen allt annat än nöjd, säger Tobias Brink.

- Det går att prata hur länge som helst om hur och varför det blev så här, men för mig är det bara en sak som det är fokus på nu och det är STCC-guldet 2025!

STCC 2025 startar den 9-10 maj på Göteborgs gator, läs mer om kalendern för nästa säsong!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racingmästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+ och Expressen.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB