Andreas Ebbesson. Foto: Anders Helgesson/STCC

Tidigare mästaren Andreas Ebbesson blir Drivers Advisor för STCC

Tidigare privatförarmästaren Andreas Ebbesson kommer att ta rollen som Drivers Advisor för STCC med start i helgens premiär på Ljungbyheds Motorbana.

– Jag tackade ja direkt när jag fick frågan och det känns oerhört motiverande att bli en del av att förbättra tävlingarna genom att vara länken mellan förare och tävlingsledare, säger Andreas Ebbesson.

– Mitt motorsportintresse är gediget och jag tror mig kunna bidra med ytterligare ett perspektiv till tävlingsledningen via min bakgrund som tävlingsförare, därigenom tillsammans säkra konsekventa och säkra domslut i känsliga situationer.

Rollen finns inom samtliga stora internationella racing-mästerskap, exempelvis i Formel 1 där tidigare stjärnförare som Tom Kristensen och Emanuele Pirro haft rollen.

Ebbesson tävlade i STCC under åren 2010 och 2011 där han säkrade privatförartiteln sista året och har även tagit hem Swedish Radical Championship-titeln två gånger.

– Andreas har en gedigen motorsportbakgrund som passar mycket väl till den roll han ska axla för STCC, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Han kommer att fungera som ett stöd till tävlingsledningen och granska situationer, bland annat med ombordkameror som hjälp. Detta kommer skapa ett professionellt och smidigt arbetssätt som ska säkra racing på en hög och säker nivå i STCC.

Ebbesson kommer att vara Drivers Advisor under tävlingarna i Ljungbyhed, Skellefteå och Karlskoga. Vem som kommer att ta över rollen i kvarstående tävlingar avslöjas under sommaren.

Följ helgens STCC-premiär på Ljungbyheds Motorbana här!

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB