Thed Björk helgens segerherre i Göteborg City Race

Thed Björk helgens segerherre i Göteborg City Race

Thed Björk, Volvo Polestar Racing, blev helgens segerherre i Göteborg City Race som avgjordes på Frihamnspiren i Göteborg. Totalt samlade han ihop 52 poäng och klättrade från en femteplats i tabellen till den andraplats bakom ledande Fredrik Larsson, WCR BMW Dealer Team. Men gladast var Björk ändå över att få köra över mållinjen som segrare i det andra heatet.

– Det känns jätteskönt att kunna få göra det här på Volvos hemmaplan och inför alla våra gäster, säger Björk. Det fattades lite i premiären för mig men nu är vi där vi ska vara.

Tvåa i det andra heatet blev Richard Göransson som stadigt har flyttat fram sina positioner med sitt nya team, Team Tidö. Från två tredjeplatser i premiären till en andraplats idag är ett steg som han är nöjd med.

– Absolut, jag är jätteglad för Team Tidö, säger Göransson. De hade ett fantastiskt år med Linus Ohlsson för ett par säsonger sedan, en dålig säsong förra året – nu är vi på väg tillbaka. Thed gjorde ett fantastiskt jobb idag men jag är ändå glad för andraplatsen. Jag hade en incident på träningen igår som gjorde att vi missade ett testpass och det kände jag av. Däcken fungerade inte tillräckligt bra för att vi skulle kunna matcha Thed.

Trea i det andra heatet blev just Linus Ohlsson, Team Kia, som tog sin andra pallplats för dagen. Han blev tvåa i det första. Ohlsson har kämpat hårt tillsammans med sitt team för att säkra en fortsättning på säsongen och dagens framgångar är viktiga för framtiden.

– Det var härligt att få bli först med att ta två pallplatser på en helg i år, säger Ohlsson. Placeringarna betyder allt och jag är otroligt glad för min teamchef Tobias som har kämpat hårt med att få ihop det här. Nu hoppas jag på en fortsättning på säsongen.

Det första heatet vanns av debutanten Erik Jonsson, WCR/BMW Dealer Team, före Linus Ohlsson och Mattias Andersson. För Andersson innebar det att han tog teamets första pallplats sedan starten förra året. Andersson ligger nu femma i tabellen.

Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, kom till Göteborg som mästerskapsledare och han åker också därifrån som en sådan. En fjärdeplats i det poänggivande första kvalet följdes upp med två femteplatser och han håller nu en knapp fempoängsledning före Björk i tabellen.

– Jag är nöjd med att vi bärgade hyfsat med poäng och kunde behålla mästerskapsledningen, säger Larsson. Två femteplatser är normalt inga drömresultat för mig men med tanke på ett kaosartat första race och ett "drive trough"-straff i det andra är det bra.

Nu väntar hemmabana för Larsson som kommer från Falkenberg. Den 11-12 juli är det dags för Västkustloppet.

– Det känns jättebra, där ska vi ta dem, säger Larsson som fortfarande väntar på sin första heatseger för säsongen.

Resultat Heat 1 STCC Göteborg City Race, 22 varv

1. Erik Jonsson, WCR/BMW Dealer Team, BMW SR, 27:36,122