STCC positivt till engelsk Honda-satsning

STCC positivt till engelsk Honda-satsning

Igår meddelade Hondas brittiska huvudkontor att man kommer att satsa på den brittiska motsvarigheten till STCC, BTCC, nästa år. Honda kommer genom BTCC-stallet Team Dynamics att bygga en bil baserad på den nya Civic-modellen och det nya NGTC-reglementet, samma reglemente som Scandinavian Touring Car Championship, STCC, har beslutat att införa. Honda blir därmed den första biltillverkaren att gå in i BTCC.

–Vi ser mycket positivt på utvecklingen i England och det stärker vår tro på att det nya reglemente som vi inför i STCC är den bästa lösningen för att attrahera bilbranschen, säger Bob Huzell, VD för STCC AB. . Vi är övertygade om att bilbranschen vill synas och vårda sina varumärken i ett mästerskap där deras tävlingsbilar utgår från samma bilar som konsumenten kan köpa hos bilhandlaren.

Sedan tidigare finns flera bilmärken representerade i BTCC genom det nya reglementet men det har då rört sig om satsningar från andra aktörer inom bilbranschen än biltillverkare.

– Det är ett kostnadseffektivt reglemente som tillåter aktörer på många olika nivåer inom bilbranschen att satsa på biltävlingar där de egna produkterna används, fortsätter Huzell. I år har vi sett en fantastisk utveckling i BTCC med stora startfält, en mångfald av bilmärken och en stark framtidstro – vi ser samma utveckling för STCC i framtiden.

Tomas Engström, som under de senaste tio åren har tävlat för Honda, har redan påbörjat sin STCC-satsning för nästa år

–Det är jättebra med den brittiska Honda-satsningen och det stärker oss i vår egen satsning på STCC, säger Engström. Vi kommer att följa satsningen med stort intresse och vi kommer att titta noga på möjligheterna att köra en likadan bil redan till nästa säsong.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se