STCC – Nytt format och nya utmaningar inför årets säsong

STCC – Nytt format och nya utmaningar inför årets säsong

Thed Björk ser fram emot årets säsong – det blir många nya utmaningar!

STCC bjuder på flera nyheter när årets säsong drar igång på Ring Knutstorp den 3-4 maj.

Fyra av de åtta tävlingar som ingår i årets kalender kommer att bjuda på två 20-minuters sprintlopp. I de fyra övriga tävlingarna prövas teamens och förarnas uthållighet i ett 30-minuters heat. Det blir också ett nytt Formel 1-liknande kvalsystem. Volvo-föraren Thed Björk gillar årets upplägg.

– Det blir mycket körtid och vi kommer att få mäta oss med varandra fler gånger något jag enbart ser som positivt, säger han.

Det nya kvalsystemet är inte helt olikt Formel 1 eller DTM. Det blir tre kvalsessioner, Q1, Q2 och Q3. Den första kvalsessionen är 15 minuter lång och avgör också startordningen i det andra heatet där ett sådant körs. Den andra kvalsessionen är 10 minuter lång och avgörs mellan de 8 till 12 snabbaste bilarna i det första kvalheatet. Den sista kvalsessionen, som avgör startpositionerna för de fem snabbaste förarna från Q2, varar i 6 minuter.

– Det här gillar jag också, fortsätter Björk. Det är ett bra sätt att skruva upp spänningen och öka trycket på förarna. Det kommer definitivt att vaska fram den snabbaste föraren.

De tävlingar där det blir två heat körs på de traditionella banorna, Ring Knutstorp, Falkenberg, Karlskoga och Mantorp.

– Det blir en högre intensitet med två heat och vi får mindre tid på oss att ta oss fram i fältet, säger Björk. Besluten måste fattas snabbare och racingen blir hårdare. Teamen får också jobba hårdare med att göra i ordning bilarna mellan heaten och det skapar stämning för publiken i depån.

Arenatävlingarna på Solvalla, i Göteborg, Östersund och Tierp bjuder på ett längre heat istället för två. Banorna är trånga och betongmurarna står tätt intill banan.

– Vi vet att det blir tuffa tag på de banorna tack vare karaktären på dem och därför är det bra att vi kör ett längre heat istället för två korta, säger Björk. Det blir väldigt intensivt ändå och det kommer att ligga en enorm prestige i att vinna på de banorna eftersom det bara koras en segrare under de helgerna.

Poängberäkningen i årets STCC är densamma som i fjol med förändringen att poäng för kvalplacering införs.

Poängskala per heat: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.

Poängskala för kval: 3, 2, 1

Första tävlingen körs på Ring Knutstorp den 3-4 maj tillsammans med Carrera Cup, V8 Thunder Cars (tidigare Camaro Cup), Clio Cup, Formel Renault 1.6 och Swedish GT.

3-4 maj Ring Knutstorp**
7-8 juni Solvalla, Stockholm*