STCC City Race – tuffaste stadsracet någonsin

STCC City Race – tuffaste stadsracet någonsin

På lördag kommer STCC till Göteborg för tredje året i rad. STCC City Race har blivit den mest spektakulära tävlingen i kalendern och i år bjuds det på landskampsstämning då förare från Sverige, Norge och Danmark gör upp om segrarna.

Startfältet starkare än någonsin, då STCC kör tillsammans med det danska mästerskapet, DTC, i en gemensam cup i fyra av årets nio tävlingar i STCC-kalendern. I premiären på Jyllandsringen i Danmark blev det norskt och danskt i topp i de båda heaten – nu är det dags för svensk revansch i STCC City Race.

– Det blir ett stort och starkt startfält – det blir det tuffaste stadsrace vi har kört någonsin, säger Volvo-föraren Robert Dahlgren. Att danskarna är med gör det ännu svårare att vinna.

Efter premiären för den skandinaviska cupen på Jyllandsringen toppar Robert Dahlgren tabellen, detta trots att han inte vann något av de två heaten i Danmark. Nu är det dags att ta steget upp, överst på pallen, men det blir ingen lätt uppgift.

– Vi såg hur snabba danskarna var på Jyllandsringen. Att de kommer till Göteborg kommer att göra tävlingen till något alldeles extra för både oss och publiken, säger Robert.

På Jyllandsringen rådde rena landskampsstämningen på läktarna och samma sak kommer att gälla i Göteborg. För Jan Magnussen, den mest meriterade av de danska förarna, med två F1-säsonger på meritlistan, är ett gemensamt mästerskap framtiden.

– Det här är det bästa som har hänt dansk motorsport, säger han. Tävlingen på Jyllandsringen var en väckarklocka för de danska teamen.

Magnussens kollega, Jason Watt håller med:

– Det är lysande, båda mästerskapen gynnas och vi får fler fina banor i kalendern. Tillsammans har mästerskapen en väldigt hög kvalitet på förarna och teamen. Jag hoppas på en stor publik och trevlig stämning i Göteborg.

För Robert Dahlgren är STCC City Race den mest prestigefyllda tävlingen under året och tävlingen har blivit för STCC vad Monaco är för Formel 1.

– Ja, det skulle jag nog vilja säga, säger han. Det här är den tävling under året, tillsammans med premiärtävlingen, man verkligen vill vinna. Det är verkligen ett häftigt initiativ att göra en sån här grej mitt inne i stan. Publiken kommer nära och för oss som kör är det som att gå upp i en gladiatorarena.

På lördag den 5 juni körs kvalificeringen inför STCC City Race, kl. 10.40, och kl. 13.30 går starten för det första heatet. Det andra heatet körs kl. 15.30.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se