Jonathan Engström

Sådan far, sådan son - Jonathan Engström gör STCC-debut i Ljungbyhed

Jonathan Engström följer sin pappas fotspår och gör STCC-debut med Exion Racing i helgens tävlingar på Ljungbyheds Motorbana.

- Det har alltid varit en dröm för mig att tävla i STCC! Det är en speciell känsla då jag alltid följt min pappas tävlingar och är i stort sett uppväxt i STCC-depån, säger Jonathan Engström.

19-åringen är son till Tomas Engström som har kört 16 STCC-säsonger, bara fyra andra förare har kört fler, med en bronsmedalj 2003 som bästa resultat.

Medan STCC är nytt för Jonathan Engström är elektriska tävlingsbilar ingen nyhet för Säter-sonen som slutade på femte plats totalt i juniorserien NXT Gen Cup förra året.

- Om det ger mig någon fördel får jag nog svara både ja och nej. Elektriska tävlingsbilar är väldigt annorlunda då man inte har någon växelspak, bromsarna har en helt annorlunda känsla med regenerering och så vidare, säger Jonathan Engström.

- Däremot är NXT Gen Cup-bilarna framhjulsdrivna medan STCC-bilarna är bakhjulsdrivna och har mycket mer effekt. Men jag har ju tävlat i V8 Thunder Cars och de bilarna är mer lika på så sätt, det gäller att åka på känsla.

Förutom NXT Gen Cup och V8 Thunder Cars har han även kört två säsonger i Formula Nordic med en fjärdeplats som bästa totalresultat.

- Jonathan har trots sin ringa ålder en hel del erfarenhet och vi ser fram emot att jobba tillsammans med honom i helgens tävlingar på Ljungbyheds Motorbana. Han visade stark form i NXT Gen Cup förra året där han fick lära sig close racing på allvar, något som han kommer att ha nytta av i STCC, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Jonathan Engström tar över den BMW i4 hos Exion Racing som Lukas Sundahl körde i Göteborgspremiären då den flerfaldige Porsche-mästaren tävlar i Danmark i helgen.

- Jag tror att jag kommer kunna anpassa mig fort och prestera väl, men samtidigt är det STCC och kampen i toppen är lika hård som alltid. Jag kommer mer ta detta som en lärohelg, säger Jonathan Engström.

- Jag är självklart intresserad av att köra full STCC-säsong i framtiden, men så långt har vi inte kommit ännu. Den här chansen kom upp sent och nu fokuserar jag på att bygga bra förutsättningar, så får vi se där efter.

Årets andra STCC-tävling körs på Ljungbyheds Motorbana i helgen den 28-29 juni och innebär första gången de nya elektriska tävlingsbilarna kör det klassiska sprintrace-formatet efter Head 2 Head-premiären i Göteborg för tre veckor sedan - läs mer här!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB