Rydell STCC-mästare 2011*

Rydell STCC-mästare 2011*

Rickard Rydell tog hem STCC-titeln 2011 efter en rysare som fick publiken att sitta som på nålar. Ena stunden var det rivalen Fredrik Ekblom, Team biogas.se, som toppade mästerskapet, nästa var det Rydell, i en fajt som böljade fram och tillbaka ända in till målsnöret. Rydell tackade sitt team för framgången.

– För ett år sedan var Chevrolet Motorsport Sweden ett enbilsteam – idag står vi här med tre bilar på startlinjen och som STCC-mästare. Senast jag tävlade på heltid i Sverige var 1988, och då förlorade jag SM-titeln i Formel 3 just här på Mantorp när jag fick växelspaken i handen. Det här känns som revansch för den dagen, säger Rickard Rydell. Jag har haft en otrolig uppbackning av mina teamkamrater, min ingenjör Jonas Jarlmark och alla andra i Chevrolet Motorsport Sweden – stort tack. Nu ska vi fira den här segern ordentligt.

Rydell startade andra heatet med fem poängs försprång till Ekblom från åttonde startruta. För Rydell gällde att inte släppa Ekblom ur sikte, en uppgift som inte underlättades av att Ekbloms tre stallkompisar låg före i starten.

Thed Björk ledde heatet men backade efter några varv ned ett antal placeringar för att ge Ekblom ett handtag i kampen mot Rydell. Ekblom smet förbi och i ett senare skede hakade Rydell på.

Heatet och dramatiken startade om med bara tre varv kvar att köra då säkerhetsbilen kallades ut för att samla ihop fältet för en omstart. Omstarten gav Ekblom chansen att göra en attack på Mattias Andersson på andraplatsen, en attack, som hade den lyckats, hade gett Ekblom titeln.

Andersson höll tätt, Ekblom och Rydell gick över mållinjen som trea och fyra, nog för att ge Rydell titeln med tre poängs marginal.

En tröst i bedrövelsen för Fredrik Ekblom var att hans resultat hjälpte Team Biogas.se att ta hem teamsegern före Volvo Polestar Green Racing.

– När jag har fått smälta det här kommer jag nog att uppskatta teamsegern, säger Ekblom. Just nu är det inte så lätt.

I skuggan av titelfajten tog Robert Dahlgren, Volvo Polestar Green Racing, segern i det andra heatet före hemmasonen Mattias Andersson, MA:GP.

*Efter tävlingen lämnades det in protest från Team Biogas.se mot Rickard Rydell, där man menade att Rydell körde om Thed Björk under gulflagg. Chevrolet Motorsport lämnade samtidigt in protest mot Fredrik Ekbloms körning mot teamets tredjeförare, Michel Nykjaer. Ärendena behandlas av Svenska Bilsportförbundets domare och deras beslut kan komma att påverka resultatet.

Mästerskapsställning STCC 2011

1. Rickard Rydell 229 poäng.

2. Fredrik Ekblom 227 poäng

3. Tommy Rustad 168 poäng

Resultat, Heat 2, STCC Grande Finale Mantorp Park 24 september

1. Robert Dahlgren, Volvo C30

2. Mattias Andersson, Alfa Romeo 156

3. Fredrik Ekblom, VW Scirocco CNG

4. Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden

5. Patrik Olsson, VW Scirocco CNG

6. Colin Turkington, BMW 320si

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se