Rydell redo ta fajten med Ekblom

Rydell redo ta fajten med Ekblom

Det är bara två poäng som skiljer upp till Fredrik Ekblom, Team Biogas.se, i tabellen. Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport, har en plan inför helgens STCC-tävlingar på Gelleråsen.

– Målet är att ta flest poäng, säger Rydell, men han är inte sen att påpeka att han inte kommer att få något gratis.

– Fredrik har gjort ett jättebra jobb i år, han är tuff att möta vilken bil han än sitter i och nu sitter han i en bil som går väldigt bra på Gelleråsen.

Det är ingen större överraskning att Rickard Rydell är med i toppen av mästerskapet med fyra tävlingar kvar att köra, men det är heller ingen självklarhet.

– Vi började säsongen med en ny konstellation av förare, bil och team och det tar ett tag innan allt sätter sig, säger han. Jag är jättenöjd med att vi är med så bra i mästerskapet.

Teamet, Chevrolet Motorsport, har lyckats hitta rätt inställningar på bilen. TIll helgen gäller det att krama ur allt som går för att kunna hota Fredrik Ekblom.

– Vi har jobbat hårt på att hitta det lilla extra i bilen och vi lämnar ingenting åt slumpen, fortsätter Rydell. Vi testade på Gelleråsen tidigare i våras och vi har gått igenom all testdata inför helgen.

I år har kampen om pole position varit stenhård, och att starta först har varit nyckeln till seger i de flesta av tävlingarna den här säsongen.

– Det har varit en stor fördel att starta från pole position och det är också målet för den här tävlingen. Vi har varit starka i kvalen i år där jag har tagit en pole och fyra andraplatser och jag har hela tiden förbättrat mina tider från Q1 till Q2.

Men som Rydell påpekar, det har även Fredrik Ekblom gjort. Även normmannen Tommy Rustad, trea i mästerskapet, är en fruktad motståndare.

– Det är kul det är så många som är med och slåss i toppen. Det finns fler än Ekblom att se upp med. Rustad vill ta poäng och han har inte gett upp.

Ställningen i STCC inför Kanonloppet den 12-13 augusti:

1. Fredrik Ekblom, Team Biogas.se, 129 poäng

2. Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden, 127

3. Tommy Rustad, Volvo Polestar Green Racing, 96

4. Johan Stureson, IPS Motorsport, 91

5. Jan Nilsson, Flash Engineering, 82

6. Colin Turkington, Flash Engineering, 76

7. James Thompson, Volvo Polestar Green Racing, 64

8. Tomas Engström, Seco Tools Racing Team, 60

9. Patrik Olsson, Team Biogas.se, 57

10. Richard Göransson, WestCoast Racing, 55

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se