Officiellt STCC-test: Fredrik Larsson snabbast igen

Officiellt STCC-test: Fredrik Larsson snabbast igen

Den tredje och sista testdagen på Ring Knutstorp före STCC-premiären är avslutad och precis som under torsdagen var det WCR/BMW Dealer Teams Fredrik Larsson som trots tekniska problem på slutet av det andra passet var snabbast för dagen. Enda teamet som inte var på plats var Volvo Polestar Racing redan hade förbrukat sina två testdagar i onsdags och torsdags.

– Det känns rätt bra och vi har koll på både race- och kvalinställningar till premiären, säger Larsson som med gamla däck under eftermiddagen inte kunde komma ned på samma tider som under torsdagen.

– Med nya däck hade det gått lika snabbt som igår.

Marginalen till tvåan för dagen, Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, var åtta hundradelar. Andersson var snabbast under det andra testpasset och var mycket nöjd med hela testet för teamets räkning.

– Jag var nöjd med tiden igår då vi var sexa och tre tiondelar bakom Larsson, säger Andersson. Idag är vi närmre och det känns som att vi också kryper närmre och närmre toppen. Känslan är också bättre än vid samma tid i fjol. Vi är med i matchen och det känns realistiskt att jag ska kunna utmana om pallplatser och bli mer stabil runt topp fem.

Fyrfaldige STCC-mästaren Richard Göransson som i år har bytt till nytt team, Team Tidö, summerade testet med blandade känslor efter att ha satt dagens fjärde bästa tid, sexton hundradelar bakom trean, Philip Forsman.

– Jag är inte nöjd tidsmässigt, det finns mer att hämta både i förare och bil, säger han. Men jag är väldigt nöjd med hur vi har fått till samarbetet inom teamet med ingenjörer och mekaniker. Vi har en hemläxa att göra till premiären. Vi är snabba över längre distanser men vi kan inte riktigt utnyttja däcken fullt ut över ett varv. Vi får analysera och hitta smarta lösningar.

Hela sex förare gör sin första hela säsong i STCC, några har kört enstaka race, andra har aldrig kört en STCC-bil före veckans test. En av dem som imponerade var Mattias Lindberg, 19-åringen från Vankiva, som kör för Team Kia. Idag klev han ned på konkurrenskraftiga tider och var bara dryga tre tiondelar bakom Larssons bästa tid – ett välkommet kvitto inför premiären på hemmabanan om två veckor.

– Vi ändrade på inställningarna från gårdagen men då var jag en sekund långsammare, säger Lindberg. Sedan ändrade vi tillbaka och jag fick till ett skönt avslut på dagen. Premiären ska bli väldigt spännande. Målet är att vara med i den övre halvan av resultatlistan.

STCC-premiären på Ring Knutstorp körs den 9-10 maj tillsammans med RallyX, V8 Thunder Cars och Carrera Cup.

Resultat Officiellt STCC-test, 25 april, Ring Knutstorp

1. Fredrik Larsson WCR/BMW Dealer Team BMW SR 57.347