Officiellt STCC-test: Fredrik Larsson snabbast andra testdagen

Officiellt STCC-test: Fredrik Larsson snabbast andra testdagen

Fredrik Larsson var snabbast när STCC:s andra officiella testdag avverkades på Ring Knutstorp. BMW-föraren körde knappt åtta hundradelar fortare än Fredrik Ekblom, Volvo Polestar Racing. Ekbloms teamkamrat och regerande STCC-mästare var trea. Larsson satte sin tid under förmiddagen och när regnet kom under lunchpausen innebar det också att den stod sig som dagens snabbaste.

– Det kändes bra idag och jag kom ned på bra tider direkt, säger Larsson som gjorde sin första testdag. Det är alltid kul att vara snabbast och i morgon ska vi bättra på tiderna ännu mer.

Fredrik Ekblom, som var snabbast under onsdagens test, var ändå nöjd med dagens test.

– Vi har haft två bra testdagar men det var lite synd att regnet kom, säger Ekblom. Fredrik Larsson är snabb det visste vi, han hade pole här förra året och han kommer att bli en av våra farligaste konkurrenter.

Teamkamraten Thed Björk var även han nöjd efter sin andra testdag.

– Jag är också jättenöjd men på grund av regnet kunde vi inte köra igenom hela vårt testprogram som tänkt, säger Björk som också hissar ett varningens finger för de många unga förare som gör debut i STCC i år.

– Det är kul att det kommer mer och mer, fortsätter han. Jag, Ekblom, Göransson och Larsson står för rutinen i startfältet men jag minns hur det var när jag var i samma ålder och kunde matcha de bästa – kan de ge oss en fajt i år ska det bara bli roligt. Jag ser verkligen fram emot första tävlingen.

Två av nykomlingarna är Philip Forsman och Erik Jonsson från WCR/BMW Dealer Team. Jonsson slutade tia efter att ha gjort stadiga framsteg under dagen. Forsman, med tidigare erfarenhet från STCC-bilen sedan finalen förra året, fann sig snabbt tillrätta bakom ratten och var bara 17 hundradelar från Larssons tid.

– Jag gör lite småmissar här och där så det finns mer att hämta, säger Forsman som ser ut att kunna utmana i toppen av mästerskapet.

Fyrfaldige STCC-mästaren Richard Göransson som i år byter team till Team Tidö kunde trots vissa tekniska bekymmer med sin alldeles nya bil sätta femte snabbaste tid.

– Det här var första ordentliga testdagen för oss med en ny bil och när vi fick ordning på den så kändes det hyfsat, säger Göransson. Vi förväntade oss inte att vara snabbare än så här idag. Det finns väldigt mycket mer tid att hämta.

Sexa var Mattias Andersson, Dacia Dealer Team. Andersson var en halv sekund efter, ett resultat som han var nöjd med. I passet efter lunch toppade Andersson resultatlistan på det blöta underlaget.

– Det var första testdagen för vår del och när vi lade på nya däck strax före lunchpausen så greppade det bra, säger Andersson. Hade vi kunnat använda ett nytt set däck till så hade vi varit närmre.

Emma Kimiläinen, som tillsammans med Mattias Lindberg, Andreas Wernersson, Erik Jonsson och Philip Forsman hör till de unga förartalanger som i år gör sin första hela säsong i STCC, närmade sig täten betydligt jämfört med gårdagens test och var bara åtta tiondelar från täten och tvåtiondelar före prins Carl Philip.

Nöjd med testdagen var även Jonas Lundin, ansvarig för teamens organisation TCTA. Framförallt gläds han åt de många unga förare som har tagit steget upp till STCC.

– I år bygger vi för framtiden med många unga lovande förare som gör sin debut i år, säger Lundin. Det har varit riktigt kul att se hur de tar för sig redan från start. Det är en generationsväxling vi ser i svensk motorsport och med det goda samarbete vi har med STCC tror vi på en stark framtid för svensk elitracing.

Premiär för STCC, tillsammans med RallyX, Carrera Cup Scandinavia och V8 Thunder Cars blir det den 9-10 maj på Ring Knutstorp.

Resultat Officiellt STCC-test 24 april Ring Knutstorp

1 Fredrik Larsson BMW SR WCR/BMW Dealer Team 57.118