Nykjaer och Engström snabbast i STCC-kval

Nykjaer och Engström snabbast i STCC-kval

Det blev ett spännande och jämnt kval till lördagens STCC-tävlingar på Sturup Raceway. Jämfört med årets två första tävlingar blev det rejäla omkastningar i startordningen. Favoriterna Johan Kristoffersson och Rickard Rydell hade det kämpigt. Istället var det danske Chevrolet-föraren Michel Nykjaer och Honda-föraren Tomas Engström som klev fram. Nykjaer lyckades bäst – tvåa i det första kvalet, snabbast i det andra.

– Jag är förstås väldigt nöjd med dagens kval, och min andra pole position på två tävlingar. Det är svårt att få till alla tre sektorer på ett och samma varv här, men jag lyckades perfekt i Q2 och trivs bra i bilen, säger Nykjaer. Vi har skaffat oss ett bra utgångsläge, men det stora jobbet återstår och däckslitaget kommer att spela en central roll under morgondagen.

Efter en motig inledning på säsongen levererade Tomas Engström det han hade lovat inför helgens tävlingar – fart! Engström var snabbast i det första kvalet och tog sin och Hondas första pole position för året. I topp åtta-kvalet blev han trea.

– Det här känns otroligt skönt för hela teamet, säger Engström som till den här helgen har tagit hjälp av en engelsk ingenjör från det team som har byggt bilen.

– Vi har kört igenom inställningarna på bilen från grunden, fortsätter Engström. I morgon är det seger som gäller.

De två förare som har dominerat årets två första STCC-tävlingar, Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Biogas, och Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport, hade det motigare och allra värst var det för Rydell.

– I första kvalet fick jag aldrig chansen att sätta någon tid på nya däck eftersom att det blev gulflagg precis när jag kom ut ur depån. I andra kvalet gjorde jag ett misstag på mitt snabbaste varv, säger Rydell. Tyvärr är Sturup Raceway fel plats att misslyckas på; det kommer inte att bli lätt att köra om här, men vi ger absolut inte upp och det är i morgon poängen delas ut.

Mästerskapsledande Johan Kristoffersson får en tuff uppgift i morgon. Han startar fyra och tvåa.

– Det stämde inte på förmiddagstestet och jag var för försiktig i början på varven i kvalet, säger Kristoffersson. Vi gjorde ett par ändringar till andra kvalet, det blev lite bättre och jag kunde vara mer aggressiv.

I morgon avgörs STCC, Carrera Cup och Clio Cup JTCC på Sturup Raceway. Tävlingarna direktsänds i CANAL+ Sport 1 med start klockan 12.00  och i SVT på söndag 17.00.

Resultat STCC Sturup Raceway, 15 juni

6 Patrik Olsson VW Scirocco CNG 1:03.041
7 Jordi Gene VW Scirocco CNG 1:03.333
8 Niclas Olsson Seat Leon No time

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.