Linus Ohlsson

Koenigseggs testförare Linus Ohlsson gör STCC-comeback i Ljungbyhed

Tidigare STCC-segraren Linus Ohlsson, som arbetar som testförare för svenska supersportbilsmärket Koenigsegg, kommer att göra comeback i mästerskapet för Exion Racing i helgens sprintrace på Ljungbyheds Motorbana.

- Det känns helrätt att göra ett inhopp i STCC nu när det elektriska reglementet är så pass nytt för alla och trots minimala förberedelser tror jag att Volkswagen ID.3an är en bil som kommer att passa mig väl, säger Linus Ohlsson.

33-åringen tar över Ola Nilssons Volkswagen ID.3 hos Exion Racing då den regerande Porsche-mästaren står över helgens tävlingar.

- Vi glada över att få en så snabb och erfaren ersättare i form av Linus Ohlsson. Linus gjorde en imponerande karriär i STCC innan han bytte bana till testförare för Koenigsegg och det ska bli mycket intressant att se vad vi kan prestera för resultat tillsammans, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Senast Linus Ohlsson tävlade i STCC var 2016 för Flash Engineering och har innan dess säkrat silvermedaljen i TTA 2012 och guldet i junior-SM 2009 (JTCC).

- Jag ska göra mitt bästa för att kunna vara med några tiondelar från toppen under kvalet och sedan försöka närma mig tätstriden under tävlingarna, säger Linus Ohlsson.

- Men det gäller samtidigt att ha rimliga ambitioner då det är ett väldigt starkt startfält i år med många förare som tävlat i konkurrenskraftiga mästerskap och jag har själv inte tävlat på åtta år. Jag tror dock att det är lättare att komma in i de nya STCC-bilarna som är bakhjulsdrivna, har mycket effekt och gatdäck - något som jag jobbar med dagligen.

Årets andra STCC-tävling körs på Ljungbyheds Motorbana i helgen den 28-29 juni och innebär första gången de nya elektriska tävlingsbilarna kör det klassiska sprintrace-formatet efter Head 2 Head-premiären i Göteborg för tre veckor sedan - läs mer här!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB