STCC TCR Scandinavia 2021. Foto: Anders Helgesson

Kampen om SM-medaljerna fortsätter i STCC-finalen på Ring Knutstorp

Robert Dahlgren och PWR Racing säkrade guldet i förar- och team-mästerskapet på Mantorp Park, men kampen om SM-medaljerna i helgens STCC-final på Ring Knutstorp är inte över för det.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky kan bli första kvinnliga förare på medaljplats någonsin i STCC samtidigt som Oliver Söderström och Hugo Nerman är i en hård kamp om juniorguldet.

– Målet är glasklart inför finalen och det är att säkra silvermedaljen. Och för att göra det så är planen som inför varje tävlingshelg, att ta så mycket poäng som möjligt. Segern senast på Mantorp är självklart något som boostar oss inför utmaningen och det känns extra bra, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Närmst henne är Tobias Brink som ligger på tredje plats inför finalen, elva poäng bakom.

– Det har varit en frustrerande säsong, särskilt med de tekniska problem vår leverantör av stötdämpare har skapat för oss. Men vi är fullt laddade inför finalen på att slå tillbaka och plocka hem silvret! säger Tobias Brink.

Lestrup Racing Team-föraren Oliver Söderström ligger fyra i mästerskapet och leder STCC Junior Cup accelerated by Lamborghini där han drog ifrån under Mantorp Park-helgen och leder med 33 poäng över Hugo Nerman.

Mästaren i juniormästerskapet kommer att få åka till Italien och köra ett test med Lamborghini Squadra Corse.

– Jag åker till Knutstorp med siktet på juniortiteln och för att ta mig in i topp tre totalt i mästerskapet. Jag tror absolut att vi kan utmana om segrarna på Knutstorp, en bana som jag verkligen gillar, säger Oliver Söderström.

Hugo Nerman hade en tuff helg på Mantorp där han tvingades stå över tredje tävlingen på grund av problem med växellådan.

– Mantorp var en helg att snabbt gå vidare från. Det var inte vår helg alls med en mängd utmaningar och tyvärr ej start i sista racet på grund av problem med växellådan. Men det är bara att bryta ihop och ladda om för finalen på hemmaplan där jag hoppas kunna utmana om toppen igen, säger Hugo Nerman.

På tredje plats i juniormästerskapet lurar dessutom Robin Knutsson, som debutsegrade på Anderstorp, bara fem poäng bakom Nerman.

I teammästerskapet står kampen om silvermedaljen mellan Lestrup Racing Team och Brink Motorsport.

Volkswagen-teamet Lestrup Racing Team håller andraplatsen inför finalen, 32 poäng framför Audi-teamet Brink Motorsport med 120 poäng kvar att tävla om i helgens final. Se komplett poängställning här.

Storpublik väntas till finalen på Ring Knutstorp som tack vare lättade restriktioner är öppet för publik. Förutom den rafflande STCC-finalen kommer Dr. Alban kommer att uppträda och Semler Premium kommer med en 25-bilars Lamborghini-karavan.

Biljettförsäljningen (som endast sker online) finner ni här: boka dina biljetter här!
Tävlingarna sänds dessutom LIVE på STCC+: plus.stcc.se

Finalhelgen inleds på fredag med test och kval, följt av årets tre sista tävlingar på lördag.

Tidsschema Ring Knutstorp
Fredag 8/10
10:45 – Test 1
13:55 – Test 2
16:05 – Q1
16:35 – Q2

Lördag 9/10
10:35 – Race 1
13:25 – Race 2
15:35 – Race 3
Klicka här för komplett tidsschema.

Startlista STCC TCR Scandinavia – Mantorp Park
#2 – Robert Dahlgren – CUPRA Dealer Team – PWR Racing – CUPRA León Competición
#7 – Oliver Söderström – Lestrup Racing Team by VW STHLM – Volkswagen Golf GTI TCR
#19 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – CUPRA Dealer Team – PWR Racing – CUPRA León Competición
#20 – Mattias Andersson – MA:GP – Lynk & Co 03 TCR
#21 – Andreas Ahlberg – Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR
#22 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Hyundai i30 N TCR
#32 – Robin Knutsson – Lestrup Racing Team by VW STHLM – Volkswagen Golf GTI TCR
#33 – Rasmus Hedberg – FH Racing – Cupra TCR
#48 – Mikael Karlsson – Lestrup Racing Team by VW STHLM – Volkswagen Golf GTI TCR
#69 – Hugo Nerman – Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR
#70 – Isac Aronsson – Brovallen Design – Audi RS 3 LMS
#71 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS
#91 – Andreas Bäckman – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS

Besök STCC-databasen för all statistik kring mästerskapet sedan starten 1996.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB