STCC 2024. Foto: Anders Helgesson/STCC

Dubbel STCC-tävling på Ring Knutstorp medan Helsingborg flyttas till 2025

Newsracet 2024 på Ring Knutstorp utökas och kommer att stå värd för en dubbel STCC-tävlingshelg den 13-14 september samtidigt som tävlingen i Helsingborg flyttas till 2025.

- Newsracet är en av de absolut bästa tävlingarna i Sverige och vi växlar nu upp tillsammans med Ring Knutstorp där publiken kommer att få se dubbelt så många tävlingar. Vi vill rikta ett stort tack till organisationerna på Ring Knutstorp och Helsingborg som möjliggjort den här lösningen, säger Micke Bern, vd för STCC.

- Tyvärr hittade vi inte en fungerande lösning vad gäller planering och upplägg för årets tävling i Helsingborg, men vi är glada över att ha ett fortsatt starkt samarbete med Helsingborgs stad för 2025 och 2026.

Då evenemanget i Helsingborg uteblir 2024 kommer STCC att boka bussar som tar publik från centrala Helsingborg till Ring Knutstorp utan kostnad.

Erbjudandet gäller de som innehar biljett för Ring Knutstorp och som förbokar sin plats via stcc.se. De som bokat biljetter sedan tidigare till Helsingborg kan välja mellan att föra över biljetterna till dubbeltävlingen på Ring Knutstorp eller få återbetalning.

- När vi inte kan ta racingen till centrala Helsingborg 2024, så får vi helt enkelt göra det bästa av situationen och ta folk från Helsingborg till Knutstorp och tillbaka. Många partners och sponsorer kommer att lägga boende och aktivering under denna helg i Helsingborg så STCC kommer definitivt att synas och verka i Helsingborgs stad, säger Micke Bern, vd för STCC.

Ring Knutstorp är en av bara två banor som stått värd för STCC samtliga säsonger av mästerskapet sedan starten 1996 och är såväl en publikfavorit som en av Sveriges äldsta permanenta banor.

- Vi är glada över att stärka Newsracet ytterligare med en dubbelomgång av STCC här på Ring Knutstorp. Att mästerskapet elektrifierades till årets säsong stämmer helrätt med vår egen satsning kring hållbar motorsport och STCC breddar vårt stora utbud av motorsport i Newsracet ytterligare, säger Magnus Öhrström, vd för Ring Knutstorp.

Head 2 Head-tävlingen i Helsingborg flyttas till 2025 och ett nytt datum kommer att avslöjas senare under året samtidigt som dialog med fler städer pågår.

- Vi hade representanter från två stora städer i mellan-Sverige på plats under premiären i Göteborg. Vi för en positiv dialog med dem båda och arbetet för att säkra en fortsatt stark återväxt samt kalender för 2025 pågår för fullt, säger Micke Bern, vd för STCC.

Newsracet 2024 körs på Ring Knutstorp den 13-14/9 - boka dina biljetter och läs mer här!

Kalender STCC 2024
Race 1-2 – 08-09/6 – Göteborg – STCC Head 2 Head
Race 3-4 – 28-29/6 – Ljungbyheds Motorbana – Airport Race
Race 5-8 – 13-14/9 – Ring Knutstorp – Newsrace
Race 9-10 – 20-21/9 – Mantorp Park – Grande Finale

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB