Daniel Roos kör STCC på Mantorp Park för Picko Troberg

Daniel Roos kör STCC på Mantorp Park för Picko Troberg

Sundsvallsföraren Daniel Roos, 24 år, kör STCC på Mantorp Park för Picko Trobergs team DHL/PTR. Roos har i år kört V8 Thunder Cars där han ligger femma i mästerskapet trots att han har deltagit i en tävling mindre än konkurrenterna. Nu tar han klivet upp i svensk banracings tyngsta klass, STCC.

–  Jag ska göra mitt bästa och köra så fort som möjligt. När jag fick chansen var det inte svårt att tacka ja. Det ska bli väldigt kul att jobba med teamet, säger Daniel som fortsätter:

–  Jag är väldigt tacksam över att Picko har gett mig den här möjligheten och jag kommer att förvalta den på bästa sätt. Mitt mål är att köra STCC, det är det tuffaste som går att köra i Sverige, och en klass som även står sig bra internationellt.

Tidigare i år är det Alexander Graff som har kört för DHL/PTR men parterna har nu avbrutit samarbetet inför den kommande finalen. Teamchefen Börje Wessman ser ändå positivt på att Daniel Roos nu kliver in i teamet.

–  Daniel är en supertalang och det ska bli väldigt spännande att se honom bakom ratten på vår STCC-bil, säger han. Vi har haft ett väldigt bra samarbete med Alexander Graff och det är tråkigt att behöva avbryta det. Samtidigt ger det oss en chans att utvärdera en mycket bra förare inför nästa säsong.

För Daniel Roos blir det en helg utöver det vanliga. Förutom att han är inblandad i medaljstriden i V8 Thunder Cars, kör han även i Swedish GT. Tre klasser på en helg kan vara något av svenskt rekord i modern tid.

–  Jag har lätt för att byta mellan olika bilar, säger Daniel. Det tar inte många varv innan jag är inne i det.

STCC-finalen körs på Mantorp Park den 20-21 september. Förutom STCC bjuds publiken även på spännande uppgörelser i V8 Thunder Cars, Carrera Cup, Clio Cup, Formel Renault 1.6 och Swedish GT.