Chevrolet och Team Biogas laddar för slutstrid – tredjeförare kan avgöra

Chevrolet och Team Biogas laddar för slutstrid – tredjeförare kan avgöra

Inför årets näst sista STCC-helg på Ring Knutstorp trappas nu kriget om titeln upp. Chevrolet Motorsport kommer till start med tre bilar till helgens tävlingar på Ring Knutstorp för att stötta storstjärnan Rickard Rydell i kampen om STCC-titeln mot Fredrik Ekblom.

– Under de tre senaste tävlingshelgerna har Team biogas.se använt sig av tre bilar för att matcha fram Ekblom, säger teamchefen Nicklas Karlsson. Nu har vi tillgång till samma verktyg och har satt oss själva i en bra sits inför avgörandet.

Den förare som kommer att ta plats vid sidan av Rickard Rydell och Viktor Hallrup, Chevrolet-teamets ordinarie förare, kommer att avslöjas de närmsta dagarna.

– Det blir en internationellt meriterad förare som jag har stort förtroende för, säger Karlsson.

Rickard Rydell skuggar Fredrik Ekblom med elva poäng i mästerskapstabellen inför årets näst sista tävlingshelg. Ekblom själv menar att konkurrensen i STCC idag är så hård att det blir svårt för en nykomling, oavsett meriter, att göra sig gällande.

– De kan sätta vem de vill bakom ratten på den där bilen, han kommer att få det stenhårt, säger Ekblom. Det är bara att titta på stjärnor som Tarquini och Thompson som har fått kämpa längre ned i fältet i år.

Själv har Ekblom haft god hjälp av Biogas-teamets tredjeförare, Johan Kristoffersson. Senast på Jyllandsringen agerade Kristoffersson buffert mot de bakomvarande konkurrenterna som jagade Ekbloms tredjeplats.

– Han gjorde ett bra jobb där, säger Ekblom. Jag kände att jag inte kunde åka ifrån de andra men med Johan bakom mig kunde jag spara däck och lägga in ett par bra varv på slutet.

Årets näst sista tävling körs på Ring Knutstorp den 9-10 september. Finalen som går på Mantorp Park, avgörs den 23-24 september.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se