Jimmy Eriksson, Tobias Brink, Brink Motorsport. Foto: Anders Helgesson/STCC

Brink och Eriksson kvalsnabbast i STCC Grande Finale på Mantorp Park

Titelrivalerna Tobias Brink och Jimmy Eriksson säkrade varsin pole position i årets absolut sista STCC-kval under Grande Finale på Mantorp Park.

I första kvalet var Tesla-föraren Tobias Brink snabbast och slog teamkollega Mikael Karlsson med en tiondel medan Jimmy Eriksson gjorde ett misstag på sitt varv och tappade ner till femte plats.

- Det känns väldigt, väldigt skönt. Resultatet i kvalet var viktigt och vi har plockat bra med poäng. Nu är det full fokus på tävlingarna, säger Tobias Brink.

I andra kvalet fick Jimmy Eriksson revansch med en stark pole position, drygt två tiondelar snabbare än Tobias Brink.

- Det blev en pole, men totalt sett ett underkänt resultat. Jag kom fel på det i kurva ett under Q1 och var nästan ute i grusfållan. I Q2 satsade jag hårt och det satt. Vi får se, jag har första parkett i första tävlingen från femte plats och får försöka slinka förbi ifall något händer framför mig, säger Jimmy Eriksson.

CUPRA Sweden - PWR-föraren Axel Bengtsson gjorde sitt bästa kval för året i Q1 med tredje snabbaste tid, två tiondelar från pole position framför Calle Bergman.

- Det känns jäkligt skönt att säkra en tredjeplats efter en väldigt kämpig säsong. Nu börjar vi närma oss täten. Förra helgen var supermörk, vi hade ingen fart och så kommer vi hit och levererar både i testet och på kvalet. Jag är jättenöjd, säger Axel Bengtsson.

I andra kvalet stod tidigare kartingvärldsmästaren Viktor Gustavsson för överraskningen med tredje snabbaste tid, ynka åtta tusendelar långsammare än mästerskapsledare Tobias Brink.

- Efter förra tävlingen i Knutstorp, som var horribel, känns detta oerhört skönt. Jag gjorde bort mig i första kvalet idag och jag trodde själv inte det kunde gå så fort som det gjorde i andra kvalet. Sedan får vi se i tävlingen, Brink-förarna kommer ju garanterat att köra ihop och då gäller det att vara där och slinka igenom, säger Viktor Gustavsson.

Axel Bengtsson var fjärde snabbast i Q2 framför Mikael Karlsson och Månz Thalin.

Poängen från kvalet gör att Tobias Brink har utökat sin mästerskapsledning något och leder med 16 poäng över Mikael Karlsson, 20 poäng över Jimmy Eriksson och 47 poäng över Robert Dahlgren som hade ett nattsvart kval.

Den regerande mästaren var sexa i det första kvalet och åtta i det andra, något som gör att han med nöd och näppe har en matematisk chans på årets titel med tre poängs marginal.

Finalhelgens båda tävlingar sänds LIVE i Expressen och över 100 magasin samt 50 lokaltidningar med start 10.15 och 14.15 på lördag.

Resultat och poängställning

15:00 - 15:10 PCCS Grid
15:10 - 15:43 PCCS Race 2
16:00 - 16:20 Aquila Race 3

Observera att tidsschemat är preliminärt och kan ändras.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB