BMS och bröderna Ahlberg till start i STCC med Audi

BMS och bröderna Ahlberg till start i STCC med Audi

Nu är det klart att bröderna Ahlberg, Joakim och Andreas kommer till start i varsin Audi A4 S2000 i STCC 2012. Bilarna är byggda och utvecklade av Kristoffersson Motorsport i Arvika. Det är första gången två bröder kommer att åka en säsong i STCC. Teamet har varit klart för STCC Semcon Cup sedan början på Mars men då utan bilmärke.

-Tanken var från början att åka i stora STCC med en ny turbomotor, men av olika anledningar var detta ett bättre alternativ. Jag tror Audi bilarna kommer att passa både mig och Andreas mycket bra, och det här är ett steg i en långsiktig lösning för oss, säger regerande Semcon Cup-mästaren Joakim Ahlberg.

Lillebror Andreas är sedan två år tillbaka en av toppförarna i Camaro Cup, men tar nu steget upp till STCC.

-Det ska bli kul att pröva något helt nytt, något som egentligen är motsatsen mot det jag kört tidigare.  Nu är det inte långt kvar tills de första testerna som jag verkligen ser fram emot. Det här har varit målet sedan många år, så jag vet att vi kommer få en kanonsommar.

Målsättningen är sedan länge solklar. Det finns inget annat är att försvara fjolårets titel och kamma hem vinstpotten på 250 000 kronor, säger Andreas.

-STCC har verkligen gett oss team och förare bra förutsättningar att lyckas. Man har gjort ett mycket bra jobb i vinter, så nu är det vår tur att bjuda på bra racing på banorna i sommar.

BMS ser ljust på framtiden, och hoppas att året kommer att öppna många dörrar.

-Tanken är att vi till 2013 kommer med två helt nya bilar byggda enligt NGTC reglementet, ett reglemente som vi tror mycket på. Vi ska samla så mycket data vi kan denna säsong för framtida projekt.

STCC startar på Mantorp Park 4-5 på Mantorp Park utanför Linköping.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.