Robert Reijers - Kommersiell Chef STCC, Gisela Nordlin - CMO Autocirc, Micke Bern - vd STCC.

Autocirc blir Official Sustainability Partner för elektriska STCC

Autocirc - ett marknadsledande företag kring klimatsmart återanvändning inom bildelsbranschen - blir "Official Sustainability Partner" till STCC inför den historiska säsongen 2023 när det nationella mästerskapet blir först i världen som 100% elektriskt.

- STCC:s världsledande position vad gäller klimatsmart motorsport är precis i linje med Autocircs vision och vi ser fram emot att stärka vårt samarbete, säger Johan Livered, vd för Autocirc.

- Autocirc strävar efter att skapa en mer hållbar eftermarknad och en helt cirkulär modell i vår del av världen. Vår erfarenhet och kunskap blir en viktig del i STCC:s arbete kring hållbarhet. Dessutom är STCC:s unika plattform som förenar elitsport, teknikutveckling och affärer en nyckeldel i vårt samarbete vad gäller att träffa och bygga relationer för vår fortsatta expansion.

Samarbetet mellan STCC och Autocirc inleddes redan 2021 med ett starkt fokus kring återvinning och minskad miljöpåverkan i allt från reservdelar till genomförande av tävlingshelger.

- Vi ser fram emot att förstärka vårt samarbete med Autocirc som är viktigare än någonsin när vi elektrifierar STCC och skapar förutsättningar för klimatsmart motorsport, säger Micke Bern, vd för STCC.

- Autocircs cirkulära återanvändningskoncept blir en viktig del i många delar av vår verksamhet och även i arbetet att belysa behovet av att minska utvinningen av nya, ändliga naturresurser för produktion av bil- och reservdelar.

Den nya eran av STCC startar den 8-9 juli med Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana, läs mer här.

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är Autocirc?
Autocirc arbetar för en cirkulär omställning inom fordonsindustrin. Vi ser till att använda bildelar kommer tillbaka på vägarna igen – eller att material och komponenter kan göra nytta i helt andra produkter och sammanhang. Genom att gå från nyproduktion till återanvändning, renovering, nyanvändning och återvinning av bildelar är vi på väg att göra andrahandsmarknaden till förstahandsvalet. Ett hållbart val för en smartare bilindustri och ett bättre alternativ inte minst för nästa generation.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB