Starka är stolt leverantör till "Årets Bygge"

Starka levererade betongstommen till Rådhuset i Kristianstad som på måndagskvällen utsågs till Årets Bygge 2015 på Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm.

Vi är stolta över att få ha varit med att uppföra denna Miljöbyggnad till Rådhuset, Kv Kristian IV vid Stora Torg i Kristianstad. Byggnaden är en kombination av ombyggnad och nybyggnad där byggnadens yttre gestaltning bevarats i kombination med en mer radikal omgestaltning av kvarterets inre.

Juryns motivering löd: ”I en historisk stadsmiljö från 1800-talet har ett modernt kontorshus vuxit fram med plats för 700 arbetsplatser för kommunen och Region Skåne och med stora offentliga mötesplatser. En kombination av partneringsamarbete och innovativ BIM-användning i projektets alla delar kunde kvalitetssäkra både kalkyler och tidplaner och tillvarata och inarbeta dialogen med byggherre och brukare på ett tidigt stadium.”

Medverkande i projektet är Kristianstad kommun som byggherre, Fojab Arkitekter, NCC som byggentreprenör, Bravida som VS-entreprenör, WSP som konstruktör, ÅF som VS-konsult och Rejlers som el-konsult.

Starka är stolt leverantör av betongstommen.

Ny stororder till Starka. Vårsången 8 i Malmö.

Starka tar ett nytt bostadsprojekt i Fosie där man kommer att uppföra 4 st flerbostadshus längs Munkhättegatan i Malmö. Projektet är ett samhällsbyggarprojekt där Starka kommer att anställa en person ifrån upptagningsområdet Lindängen som ska erbjudas minst 1-års anställning. I vårt åtagande ingår projektering, tillverkning och montage av väggar, pelare, balkonger, trappor m m.

Vi monterar för fullt på kv. Dreja i Gustavsberg, Stockholm

Starka har fått uppdraget att projektera, tillverka och montera lägenheter (totalt 600 stycken) till Kv Dreja. Den första etappen omfattar 100 lägenheter och projektet löper totalt över en femårsperiod. Kvarteret uppförs på Chamottevägen ett stenkast från hamnen. Här byggs tre hus med hundra lägenheter på 33-91 kvm fördelade på 1-4 rum och kök. Alla lägenheter har balkong eller uteplats.

Ny fin Nominering till "vårt" Glashus i Lerum

Förbos hyreshus Höjdpunkten i Norra Hallsås har nominerats till ett prestigefullt arkitektpris från Sveriges Arkitekter Västra Götaland. Det är arkitektfirman Nordmark och Nordmark som har ritat huset.