Stabilt resultat för Stampen Media i andra kvartalet trots fortsatt utmanande annonsmarknad

Stampen Media redovisar 26 miljoner i resultat i andra kvartalet. Det är på samma nivå som föregående år. Intäkterna minskade med 11 % och kostnaderna med 12 %.

- Vi fortsätter att skifta analoga intäkter mot digitala. Det påverkar intäkterna negativt men möjliggör fortsatt kraftiga kostnadsbesparingar inom distribution och tryck. Vi följer vår plan att kunna stå på helt digitala ben 2027. Vi gick ur kvartalet med 64 % heldigitala prenumeranter, en ökning med 10 procentenheter (54 %) mot föregående år, säger Johan Hansson, vd Stampen Media.

De digitala intäkterna ökade med 15 % i kvartalet framför allt drivet av ökningen i digitala upplageintäkter som ökade med 24 % till 60 miljoner (49). Under kvartalet har en ny betallösning implementerats på alla Stampen Medias titlar som förenklar köp och förbättrar kundupplevelsen samtidigt som en ny produkt med sampaketering av lokaltidningarna runt storgöteborg med Göteborgs-Posten lanserats.

Stampen Media är en av Sveriges största mediekoncerner. I Stampen Media ingår ett flertal mediehus med starka positioner inom nyhetsmedier, samt distribution- och logistikföretaget VTD. I koncernen ingår femton prenumererade morgontidningar: Alingsås Tidning, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Härryda-Posten, Kungsbacka-Posten, Kungälvs-Posten, Lerums Tidning, Mark-Posten, Mölndals-Posten, Partille Tidning, ST-tidningen, Strömstads Tidning och TTELA samt gratistidningarna Alingsås Kuriren och Melleruds Nyheter.
    www.stampenmedia.se