GP ska bli den självklara nyhetsdestinationen i Västsverige

Göteborgs-Posten ska bli en ännu mer komplett nyhetstjänst för sina läsare. Nu satsar tidningen på mer regional-, inrikes- och utlandsbevakning och anställer fler journalister.

Göteborgs-Postens satsning på kvalitetsjournalistik har under de senaste åren varit framgångsrik.
Under devisen “Riktig journalistik gör skillnad” har tidningen fått tiotusentals nya digitala prenumeranter och blivit flerfaldigt prisad både i Sverige och internationellt. Under 2023 ökade Göteborgs-Postens digitala läsning mest av alla svenska storstadstidningar, enligt mätningen Orvesto Konsument.

Ambitionen är att innehållet vara så vasst och brett att det tilltalar alla västsvenska nyhetskonsumenter. Därför satsar GP nu ännu mer på regional, riks- och utlandsjournalistik och anställer fler journalister.

Göteborgs-Posten ska bland annat förstärka redaktionen i Stockholm, som startades i slutet av 2020, för att ytterligare täcka svensk politik och tillföra resurser i Göteborg för att fokusera på bevakningen av hela Västsverige.

– GP rapporterar redan om de stora frågorna som rör regionen, men vi tror att en helt dedikerad reporter gör större skillnad. En reporter som kan bygga kontaktnät och berätta saker som inte redan är känt, säger Angelica Dimakis, chef för Politik och Samhälle på GP och fortsätter:
– Vi har varit väldigt nöjda med vad vi får ut av våra reportrar i Stockholm och det känns viktigt att kunna satsa ännu mer där. Tack vare reportrarna där får vi loss nyheter som vi inte hade kunnat ha innan vi hade redaktionen i Stockholm.

En annan avdelning som ska förstärkas är Utlandsredaktionen. De senaste årens händelser har gjort att den avdelningen redan vuxit – men nu ska den få ytterligare resurser.

– Kärnan i allt vi gör är ur Göteborgs och Västsveriges perspektiv. Men vi vet vi att våra läsare vill veta vad som händer i riksdagen och på Gazaremsan, samtidigt som de vill bli uppdaterade kring varför de står i kö i Tingstadstunneln eller hur det går för Frölunda HC. Vi ska vara den självklara destinationen för alla nyhetskonsumenter i Västsverige, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Nyligen tog GP hem förstaplatsen i ”tidningsbranschens Oscarsgala” INMA Awards för bästa nya ljud- eller röstsatsning med den granskande podden “Hennes namn var”.

GP har numera en lång tradition av att vinna priser för sin ljudjournalistik men hela redaktionen har även prisats brett.

GP-Sportens Sanna Sundberg vann i år ”Guldskölden” som årets bästa lokalsportjournalist.

Mångfaldigt prisade ”Nyhetsshowen” tog hem ännu ett pris när den utseddes till årets morgonshow och belönades med Guldörat.

GP Kulturs Mikaela Blomqvist belönades med det prestigefulla Björn Nilsson-priset för god kulturjournalistik.

Dessutom har GP bland annat vunnit fyra guldspadar, det finaste priset i Sverige för grävande journalistik, sedan 2019.

– Det är sådana här framgångar och vår växande läsarskara som ger oss självförtroende till att våga fortsätta satsa på journalistiken och redaktionen, säger Christofer Ahlqvist.

Stampen Media är en av Sveriges största mediekoncerner. I Stampen Media ingår ett flertal mediehus med starka positioner inom nyhetsmedier, samt distribution- och logistikföretaget VTD. I koncernen ingår femton prenumererade morgontidningar: Alingsås Tidning, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Härryda-Posten, Kungsbacka-Posten, Kungälvs-Posten, Lerums Tidning, Mark-Posten, Mölndals-Posten, Partille Tidning, ST-tidningen, Strömstads Tidning och TTELA samt gratistidningarna Alingsås Kuriren och Melleruds Nyheter.
www.stampenmedia.se