Anna Bengtsson, försäljningsdirektör Stampen Media

Pressmeddelande -

Annonseffekt och nya läsbeteenden i fokus när Stampen Media lanserar E-tidningsstudien 2024

Som första svenska mediehus har Stampen Media noggrant tittat närmare på konsumtionen av E-tidning – och presenterar nu flera uppseendeväckande resultat.

– Vi är väldigt tidiga på att prata om det här på riktigt. Med resultaten från E-tidningsstudien kan vi driva på utvecklingen så morgontidningar får den plats de förtjänar i en framtida heldigital mediestrategi, säger Fredrik Oredsson, försäljningschef på Stampen Media.

E-tidningsstudien 2024, som du nu kan ta del av, är den första i sitt slag. När Stampen Media tittat närmare på läsbeteenden hos sina tidningsläsare står det bland annat klart att över hälften konsumerar tidningen på skärm, som E-tidning, och att det inte är några större skillnader i hur man tar del av innehållet jämfört med papperstidning.

– Det är otroligt häftigt att se hur läsbeteendet har förändrats och hur fort det har gått. Vi är redan i ett 50/50-läge och det måste vi uppmärksamma. Vi tycker att branschen i stort har missat att förflyttningen från papperstidning till E-tidning kommit så här långt, säger Fredrik Oredsson.

I E-tidningsstudien presenteras en omfattande sammanställning av över 1 500 enskilda annonsmätningar gjorda av RAM (Research and Analysis of Media) på uppdrag av Stampen Media. Där slås fast att annonseffekten i stort sett är identisk med effekten i det tryckta formatet.

– Glädjande är att E-tidningen är försvinnande lik papperstidningen. Här är det bråkdelar som skiljer i hur annonserna tas emot och det måste branschen lyfta, säger Staffan Hultén, vd och grundare av RAM.

I studien har Stampen Media även tittat närmare på lästider, på vilken plattform läsarna tar del av E-tidningen, utformningen av annonser och mycket annat.

– E-tidningen har en unik position i dagens digitala nyhetskonsumtion. Därför är det glädjande att Stampen Medias titlar redan kommit så långt att våra medierådgivare snart kan påminna om att tidningen även läses i pappersform. Allt tyder på att tidningen kommer att läsas i många år framöver, även om den inte trycks, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör på Stampen Media.

Här kan du ta del av E-tidningsstudien 2024 i sin helhet.

Kontaktpersoner:

Fredrik Oredsson, försäljningschef på Stampen Media
fredrik.oredsson@stampen.com
+46 (0)739- 61 46 23

Jonas Granberg, Insight Manager på Stampen Media
jonas.granberg@stampen.com
+46 (0)708-91 18 38

Ämnen

Stampen Media är en av Sveriges största mediekoncerner. I Stampen Media ingår ett flertal mediehus med starka positioner inom nyhetsmedier, samt distribution- och logistikföretaget VTD. I koncernen ingår femton prenumererade morgontidningar: Alingsås Tidning, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Härryda-Posten, Kungsbacka-Posten, Kungälvs-Posten, Lerums Tidning, Mark-Posten, Mölndals-Posten, Partille Tidning, ST-tidningen, Strömstads Tidning och TTELA samt gratistidningarna Alingsås Kuriren och Melleruds Nyheter.
www.stampenmedia.se

Anna Wiking

Presskontakt Presskontakt Stampen Media 031-62 43 70

Välkommen till Stampen Media !

Stampen Media är en av Sveriges största mediekoncerner. I Stampen Media ingår ett flertal mediehus med starka positioner inom nyhetsmedier samt logistik- och distributionsföretaget VTD. I koncernen ingår femton prenumererade morgontidningar: Alingsås Tidning, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Härryda-Posten, Kungsbacka-Posten, Kungälvs-Posten, Lerums Tidning, Mark-Posten, Mölndals-Posten, Partille Tidning, ST-tidningen, Strömstads Tidning och TTELA samt gratistidningarna Alingsås Kuriren och Melleruds Nyheter.

Stampen Media

Polhemsplatsen 5