Stadium tecknar treårskontrakt med Sveriges största basketförening

Basketklubben 08 Stockholm Human Rights har tecknat ett treårsavtal med Stadium. Föreningen som har vunnit totalt 28 mästerskap för herrar och tre mästerskap för damer anses vara en av Skandinaviens mest produktiva talangutvecklare. Viktiga värden för föreningen är arbete mot rasism och för en social integration av ungdomar. Samarbetet innebär att Stadium nu kommer att synas tillsammans med ett av Sveriges främsta basketlag på dam och herrsidan. De hittills största idrottsliga framgångarna är dubbla SM-guld 2001 och damerna SM-guld 2003. - Det känns oerhört spännande att starta ett samarbete tillsammans med 08 Stockholm Human Rights. Föreningen arbetar för att lyfta fram idrotten som en del av samhället och att stödja den sociala integrationen av ungdomar. Deras värderingar stämmer väl överrens med våra, säger Marcus Wiberg, Sales Manager Teamsales, Stadium AB - Jag tror att vi matchar varandra väldigt bra. Stadium har alltid varit involverat när man pratar om idrotten i ett större sammanhang. På dessa punkter har Stadium samma mål som vi, säger Kevin Ryan, General Manager, 08 Stockholm Human Rights. 08 Stockholm Human Rights bildades 1996 och är ett samarbete mellan Alvik BK och KFUM Söder Basket. Föreningen är Sveriges största basketförening med över 2500 spelare, 250 coacher och 20 administrativt anställda. Anledning till att 08 Stockholm kallas ”Human Rights” är på grund av klubbens aktiva sociala engagemang för att med basket som verktyg arbeta mot rasism, för en social integration bland ungdomar och för att utbilda sina spelare och ledare i klubbens grundläggande värderingar: Respekt, Engagemang, Kvalité, Sammanhållning och Ansvar. 08 Stockholm Human Rights utgör en tredjedel av Fryshusets verksamhet. Kontaktpersoner: Stadium: Marcus Wibergh, Sales Manager Teamsales, 011-24 62 42 08 Stockholm Human Rights: Kevin Ryan, General Manager, 0739-502 413