Under parollen ”Rädda leken i sporten” vill Stadium och Friends uppmärksamma hur stress och press får barn och unga att sluta med sin idrott alldeles för tidigt.

Stadium och Friends vill rädda det lekfulla i sporten.

Idag lämnar många barn sina favoritsporter redan i 11-årsåldern, ofta på grund av stress och press från omgivningen. I en gemensam kampanj – som är tänkt att fungera som en ögonöppnare och diskussionsstartare – vill Stadium och Friends hjälpa till att vända trenden.

I kampanjen porträtteras idrottande barn i situationer där kommentarer upplevs som pressande.

Huvudfilmen handlar om en liten tjej som ska hoppa simhopp men väljer att avbryta. I sociala format får vi se olika situationer från barnens synvinkel, där de på grund av tuffa kommentarer väljer att lämna sin sport.

Kampanjen kompletteras av informationsmaterial för ledare, tränare samt hälsningar från kända profiler som berättar om hur leken och lusten drivit dem att fortsätta hålla i sitt aktiva liv. Oavsett nivå.

Stadium drivs av att så många som möjligt ska få uppleva det härliga och positiva som kommer av ett aktivt liv, och i en tid då barn lämnar idrotten vid låga åldrar kom temat för höstens aktivering naturligt:

”Missionen är att inspirera till ett aktivt liv, det är det som hela tiden driver oss på Stadium. Eftersom det finns barn som slutar med sin idrott på grund av att de känner för mycket press så vill vi uppmärksamma det och tillsammans med våra partners fortsätta jobbet med att skapa bättre förutsättningar för alla de som vill vara aktiva” säger Pino Roscigno, Commercial & Brand Director på Stadium.

Stadium och Friends har ett långtgående samarbete som sträcker sig ända tillbaka till 2004, men det är första gången de gör en större kampanj tillsammans.

”Träningen och tävlingen ska vara en trygg och rolig plats för barn! Att många barn slutar idrotta redan i 11-årsåldern är något vi vill uppmärksamma och en trend vi vill hjälpa till att vända. Vi är otroligt glada och stolta över att i den här kampanjen uppmärksamma den här viktiga frågan tillsammans med vår partner Stadium”, säger Camilla Winberg, Partnerskaps- och Insamlingschef på Friends.

Kampanjen är framtagen genom ett samarbete mellan Stadium Inhouse Agency och Åkestam Holst. Allt rörligt material är producerat av Camp David och regissören Oskar Wrangö. Stillbilderna är tagna av Therese Öhrvall.

Livedatum är satt till den 22/8 och mediemixen består av allt från tv-reklam, till utomhusannonsering och sociala medier i både Sverige och Finland. Inom ramen för kampanjen kommer dessutom Stadiums samarbete med hela 1600 idrottsföreningar att aktiveras.

Arbetsgrupp:

Malin Agné, AD