Barn och ungdomar rör sig för lite. För att råda bot på det introducerar Stadium för första gången Löparveckan. Ett initiativ som ska sätta hela Sverige i rörelse med målet att skänka 150 000 kronor till organisationer som aktiverar barn och ungdomar

Stadium Löparveckan ska sätta hela Sverige i rörelse

Endast två av tio barn når den rekommenderade mängden av fysisk aktivitet. Både skärmtid och stillasittande ökar hos barn och ungdomar i hela landet, det framgår i Generations Pep:s Pep-rapporten 2021 som handlar om Coronapandemins påverkan på barns hälsa. Resultaten är föga förvånande. Efter ett drygt år av pandemi med inställda träningar, idrottslektioner och lek med kompisar har det varit extra utmanande för barn och ungdomar att aktivera sig. Och kanske har det aldrig varit så viktigt att röra på sig som just nu? Därför introducerar Stadium Löparveckan. Namnet avslöjar vad det handlar, nämligen löpning.

– Stadium står för och drivs av att aktivera människor. Vi gör det på en massa olika sätt, att få göra det tillsammans med de övriga starka aktörerna under Löparveckan känns otroligt roligt. Barn och ungdomar ska få möjligheten och motivationen att aktivera sig utifrån sina förutsättningar. Hjälp oss att ge dom den möjligheten, säger Magnus Wåhlander, General Manager Stadium.

Löparveckan görs i samarbete med Generation Pep, Run Acadamy, Saucony, Twiik och Sverige Springer samt flera idrottsföreningar och går av stapeln den 19–25 april. Initiativet går kort och gott ut på att få så många svenskar som möjligt att ge sig ut att springa under en vecka. Varje deltagare räknas och det behöver varken gå snabbt eller vara långt. Om Löparveckan får minst 15 000 att registrera en löprunda skänker Stadium 150 000 kronor för att dela ut lägerplatser till Stadium Sports Camp 2022. Platserna går till barn och ungdomar som annars inte har den ekonomiska möjligheten att delta.

Förutom en massa löpning så kommer även veckan innehålla en rad andra spännande inslag. Bl a ett digitalt lopp samt tävlingar och erbjudanden från Stadium och samtliga samarbetspartners.

För mer information kontakta:
press@stadium.com

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 190 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som sedan starten 1995 har aktiverat över 100 000 barn och ungdomar och skänkt över 65 mkr till föreningslivet. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen år 2020 var ca 6,5 mdr exklusive moms.