Stadium inviger sitt nya lager

Nu är den nya distributionscentralen i Norrköping färdig och delvis i drift efter ett rekordsnabbt bygge på 12 månader. Härifrån skeppas från och med i höst alla varor som ska ut till Stadiumbutikerna i Sverige, Danmark och Finland. Lagret medför många nya arbetstillfällen, både hos DFDS och Norrköpings Hamn. På invigningen i dag medverkade bl a landshövding Björn Ericsson. Tidigare har Stadiums lager varit utspritt på flera olika lagerytor i Norrköping och det finns stora fördelar med att samla allt under ett tak. Noggranna analyser visade att den optimala placeringen av lagret, var inom triangeln Örebro-Eskilstuna-Stockholm. Härifrån var det minsta möjliga transportavstånd till butikerna, även beräknat på framtida planerade utlandsetableringar. Med kommunens satsning på logistik och möjligheten att köpa bra mark i Herstadberg utanför Norrköping, blev valet enkelt. Lagret är 32000 kvm stort och har en arbetsyta på 46 000 kvm. Här finns 30 000 plockplatser och under en arbetsdag kommer över 27 000 varor att plockas och läggas i boxar. Hela 400 boxar kommer att skickas ut till butik varje timme. – Redan nu vet vi att den siffran kommer att stiga, säger Pär Sandström som ansvarar för koncernens Logistik och IT. Vi ska när hela anläggningen är i full drift, kunna styra vår logistik med kirurgens precision, ner på artikelnivå via butikernas lagersaldon. Det innebär dagliga leveranser till alla butiker och en ledtid på 15-48 timmar, beroende på var butikerna finns. Beställningarna från butikerna ska kunna ske dynamiskt, det vill säga variera mellan olika butiker och över tiden. Det genomsnittliga transportavståndet för Stadiums varor, inklusive in- och utfrakt, kommer att minska med 6-7 mil per sändning. Samtidigt ökar fyllnadsgraden i varje lastbil med tio procent. – Vi omsätter 25 miljoner varor per år, vilket betyder att vi sparar transporter motsvarande en lastbil som kör fem varv runt jorden, beräknar Pär Sandström. Det här har också positiva effekter för Norrköpings hamn, som nu får fler fartygsanlöp till hamnen och därmed skapar fler arbetstillfällen. I lagret kommer också att inrymmas kontor, uppstartberedskap för nya butiker, kontor och distribution för e-handel samt ett eget tryckeri som ska förse alla butiker som har föreningskunder med professionellt tryck. Den totala investeringen är 260 MSEK och lagret sysselsätter ca 120 personer. Pressbilder: fria bilder kan beställas på: www.mfdata.se/sdc Driftansvarig: DFDS Totalentreprenör: Mattssons fastighetsutveckling AB Byggentreprenör: Peab Arkitekt: Thomas Eriksson Arkitekt AB Kontaktpersoner: Pär Sandström, Logistik- och IT-chef, 011-24 61 05, 0730-88 61 05 Ulf Eklöf, koncernchef, 011-24 30 02