IFK Värnamo deltog i Städa Natur 2021

Thule och idrottsungdomar fortsätter kampen mot naturskräp

Det lyckade miljöprojektet Städa Natur, som hade premiär 2021 fortsätter med ökad kraft. Första helgen i september kommer idrottsungdomar i Småland och Skåne ta aktivt miljöansvar och engagera sig i kampen mot nedskräpningen. Miljöinsatsen är ett samarbete mellan fritidsföretaget Thule Group och Städa Sverige – idrottens miljöorganisation.

Skräpplockning med 300 ungdomar och ledare
Lördag 3 september kommer lokala idrottsföreningar att engagera sig i att plocka skräp och bidra till att naturen blir renare. Syftet är att involvera idrottsungdomar i miljöaktiviteter i olika naturområden i deras närmiljö. Problemet med nedskräpningen uppmärksammas samtidigt som ungdomarna själva får bidra med ett värdefullt miljöarbete. För sin insats får föreningarna en välförtjänt ersättning som ska användas för att förverkliga ungdomarnas idrottsdrömmar.

Nu med ökad kraft
Förra året genomfördes naturstädningen i Gnosjö och Värnamo, i år växer projektet, fler föreningar deltar och städning kommer även ske i Skåne. Årets naturstädning utförs av unga idrottare från olika idrotter; kanot, ridning, extremsport, fritid, sportdykning, parasport, fotboll, segling, friidrott samt en scoutkår.

- Det är verkligen roligt att projektet engagerar utövare från så många olika sporter och att städområdena är av varierande och äventyrliga karaktär, säger Katarina Ridderberg, projektledare på Städa Sverige.

Städning från land och vatten
Den svenska Allemansrätten är unik och ger oss frihet att röra oss i naturen och utöva ett aktivt friluftsliv. För att kunna njuta av naturen oavsett var och hur måste den upplevas ren och skräpfri. Med hjälp av lokala idrottsföreningar ska ungdomarna ta sig an bland annat naturreservat, nationalpark, friluftsområden, Skåneleden, ridvägar, vattendrag, kuststränder, idrottsplatser och cykelvägar.

Projektet bygger på engagemang från Thule Group som värnar om naturen och arbetar för aktivt natur- och friluftsliv.

- Våra produkter underlättar för, och inspirerar människor till, att leva aktiva liv, ofta i vår gemensamma natur. Men när fler och fler människor vandrar, cyklar, tältar och njuter av naturen ökar också belastningen på vandringsleder och cykelleder. Tyvärr ökar också nedskräpning, säger Kajsa von Geijer, Hållbarhetsdirektör på Thule Group.

- Vårt samarbete med Städa Sverige ligger i linje med våra egna värderingar. Vi ska kunna njuta naturen och vara aktiva i den samtidigt som vi måste värna den och städar efter oss, avslutar Kajsa.

Miljömedvetenhet skapas
Genom att engagera ungdomar i miljöinsatser som denna blir de medvetna om allt skräp som ligger slängt överallt. Ungdomarna tar del av en digital miljöutbildning innan de ger sig ut på städuppdraget och lär sig också att inte skräpa ner själva.

Lista på deltagande föreningar.

Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 0730-58 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se
Fredrik Erlandsson, kommunikationsdirektör Thule Group, 070-309 00 21, fredrik.erlandsson@thule.com