SSG lanserar tjänst för kompetensdatabas och tillträde

SSG lanserar tjänst för kompetensdatabas och tillträde

I november kommer SSG att lansera en ny tjänst som gör det möjligt att registrera kompetenser hos SSG, utöver egna utbildningar. Dessa kan knytas till tillträde och behörighet och därmed skapa en kompetensdatabas. Med den nya tjänsten kan ditt SSG Entre-pass fungera som ett kompetenskort och också användas för att få tillträde till anläggningar och projekt. Även hanteringen av bemanningslistor förenklas.

Inom kort lanseras tjänsten som gör det möjligt att samla externa kompetenser och behörigheter i SSGs databas, till exempel truckutbildningar eller heta arbeten. Tjänsten möjliggör att samla samtliga kompetenser och behörigheter som en person har, vilket förenklar och effektiviserar administrationen och behörighetskontrollen och skapar säkrare arbetsplatser.

Med tjänsten får man en plats att visa upp all kompetens istället för att ha flera olika. SSGs databas är sedan tidigare kopplad till SSGs Entre-pass vilket gör att kortet kan användas för tillträde till områden eller projekt dit speciella behörigheter eller kompetenser krävs. I dag kräver cirka 170 anläggningar SSG Entre och ett flertal använder också SSGs tillträdestjänst SSG Access. Tjänsten gör det enklare för kravställande företag att se till att rätt behörighet finns på rätt plats.

Lena Wiig, tjänsteägare på SSG, har varit med och tagit fram tjänsten och har hört och sett önskemålen och behoven från industrin.

– Vi har ett behov hos anläggningarna att få en bättre överblick över kompetenser på de som ska utföra arbete, samtidigt som man vill ha det enklare att följa upp rätt behörigheter, säger Lena Wiig. Vi hoppas att vi kan öka effektiviteten och tryggheten för både kravställande anläggningar och entreprenörer. Vi har fört dialog med intresserade kunder kring detta.

SSGs databas kommer också att göra bemanningsförfarandet enklare både för entreprenörsfirmor och för anläggningar. Ett entreprenadföretag kan få uppflaggat i databasen att de ska bemanna på en viss anläggning och via gränssnittet skicka in vilka som ska utföra arbete på platsen, enkelt för entreprenadfirman att skicka in och för anläggningen att följa upp.

Tjänsten lanseras i november och kommer fram till i vår att vara gratis att prova på.