Scania implementerar SSG Produktdatabas fullt ut

Scania implementerar SSG Produktdatabas fullt ut

Scania implementerade SSG Produktdatabas för sina maskinreservdelar. Enheterna i Luleå och Oskarshamn kom först, och nu håller det största lagret i Södertälje på att föras in.

– Standardiseringen av artikeldata är viktig för oss, säger John Pettersson som är projektledare på DynaMate. Tanken är att vi ska ha kopplat alla våra maskinreservdelar mot SSG Produktdatabas på Scanias samtliga produktionsorter i Sverige.

Dynamate AB är ett helägt dotterbolag till Scania som sköter maskin- och fastighetsunderhåll och bland annat förrådshantering åt moderbolaget. För Scania, som har ett stort antal artiklar att hålla reda på, är det viktigt att ha en god överblick över lager- och förrådshantering samt ett standardiserat sätt att klassificera artiklar. Tidigare har Dynamate haft en egen lösning för just detta, men det har inte fungerat tillfredsställande.

– Tidigare har vi haft en egen standard och en viss struktur. Men vi såg flera fördelar med SSG Produktdatabas. Standardiseringen av artikeldata hos SSG är heltäckande och finns inte hos någon annan leverantör än SSG, säger John Pettersson på Dynamate.

Eliminerar olikheter

John har arbetat på Scania och DynaMate i tjugofem år och som chef för underhållet de senaste tio åren. För något år sedan fick han även ansvaret för det fysiska förrådet i Södertälje. Då var implementeringen av SSG Produktdatabas redan igång. Man ville få bättre ordning över sina lager.

– Grupperingen är viktig for oss, att ha enhetlig artikeldata i alla våra förråd, säger John. Det är viktigt för framtiden. Olikheter för oss innebär problem. Att databasen med artiklar dessutom är webbaserad och transparent gör att vi kan samarbeta med andra industrier i fall det behovet finns.

Omfattande projekt

Dynamate finns på tre orter i Sverige. I Luleå och Oskarshamn är man mer eller mindre klara med att matcha befintliga reservdelar, och nu är det största förrådet, som finns i Södertälje, kvar. Där har man c:a 40 000 artiklar att klassa. Ett tufft jobb som kommer ta tid att färdigställa, uppskattningsvis 1,5 år.

– Vi har haft många svängningar i projektet. Först skulle vi klassificera och föra in samtliga förrådslagda artiklar, men vi har för stunden avgränsat oss till reservdelar, säger John. Hur vi gör med resterande artiklar får framtiden utvisa. Det har varit ett tufft jobb, men tack vare bland annat engagemanget från egen personal och SSG så har det gått bra.

SSG Produktdatabas har traditionellt använts av skogsindustrin, men att Scania nu ansluter sig hoppas John att det kommer bli ändring på detta.

– I och med att vi ansluter oss hoppas vi att fler företag i verkstadsindustrin gör det, då vi mer eller mindre har samma typer av maskiner och då givetvis reservdelar, förklarar John. Jag tror att alla kan dra nytta av att låna reservdelar av varandra vid akuta haverier där man inte har lagersaldo och leveranstiden är lång. Kan vi minska väntetiden eller maskinstopp kan det röra sig om stora kostnadsbesparingar. Snart har vi fört in detta på våra lager i Sverige. Tanken på sikt är att Scanias samtliga produktionsorter skall ha förutsättningar för att kunna ansluta till SSG produktdatabas, avslutar John Pettersson

SSG Produktdatabas innehåller för tillfället 650 000 artiklar som är klassificerade efter ett standardiserat sätt. Med en enhetlig artikeldata kan förrådshanteringen för anslutna industrier bli mycket enklare. Vill du ha mer information om SSG Produktdatabas? Kontakta oss gärna!

SSG Standard Solutions Group arbetar med att effektivisera svensk och nordisk industri. Vi har huvudkontor i Sundsvall och ägs av Sveriges sex största skogsföretag. Iden är att samarbeta för att göra industrin mer konkurrenskraftig. www.ssg.se

Köpmangatan 1

Telefon: 060 - 14 15 00