SSG deltar på konferensen Working on Safety 2012

SSG deltar i år i konferensen Working on Safety 2012, som äger rum i Polen. Syftet är att samla människor och organisationer för att driva på harmoniseringsarbetet mot ett mer enhetligt europeiskt system inom säkerhetsutbildningar.

Vartannat år arrangeras konferensen Working on Safety 2012 ( www.wos2012.pl). I år äger den rum i Polen och temat är ”Towards safety through advanced solutions”. SSG kommer att medverka som en av presentatörerna i konferensprogrammet med titeln ”Improved safety by setting common standards for training”.

Komplex bild i Europa

I samband med konferensen avser SSG att tillsammans med Arbetarskyddscentralen i Finland och arbetsmiljönätverket ENSHPO arrangera ett ”safety card seminarium”. Syftet är att samla människor och organisationer som arbetar med olika typer av säkerhetskort och driva på harmoniseringsarbetet mot ett mer enhetligt system.

I Sverige har SSG Entre växt fram som en industristandard vad gäller säkerhetsutbildning av entreprenörer till industrin. Motsvarande företeelser finns i några europeiska länder, medan det i andra helt saknas ett gemensamt koncept. Där har branscher istället gått ihop och ställt gemensamma krav, medan i andra fall varje företag har utvecklat sin egen unika utbildning.

- Detta gör det hela mycket komplext och underlättar inte arbetsmiljöarbetet. Genom att få till enhetliga standarder bör säkerhetsnivån kunna höjas, samtidigt som effektivisering av utbildning och administration förbättras, säger Johan Nylander, affärsutvecklare inom SSG och deltagare på konferensen.

För mer frågor runt SSGs internationella arbete avseende SSG Entre eller deltagande på seminariet i Polen, kontakta Johan Nylander 060-14 15 61.