Snabba svenskar på SSG Wind Sprint

Snabba svenskar på SSG Wind Sprint

Håkan Andersson är en av landets mest framgångsrika sprinttränare och är också sedan starten tävlingsledare för SSG Wind Sprint som arrangeras på Baldershovs IP i Sundsvall den 20 juli. Med svensk sprints framgångsvåg väntas en högklassig tävling där svensk elit kommer att möta internationell konkurrens.

- På den manliga sidan har det inte sett så här bra ut sedan svensk sprints guldålder på 90-talet, säger Håkan Andersson.

Håkan Andersson har en mångårig erfarenhet inom friidrotten. För tillfället är han personlig tränare åt två av Sveriges snabbaste män, Stefan Tärnhuvud och Tom Kling-Baptiste, men karriären började själv som aktiv sprinter där han hade distriktsrekordet i Medelpad på 200 m. Skador tvingade dock honom att sluta och tränarrollen tog sedan över där hans förste aktive tog rekordet ifrån honom, och det med råge.

- Min förste elitaktive, Torbjörn ”Grycksboexpressen” Eriksson var ofin nog att fullständigt pulverisera mitt rekord, säger Håkan Andersson. Efter det har i stort sett alla aktiva jag har tränat underskridit min tid med bred marginal. Jag firar snart 30-årsjubileum som tränare i Sundsvalls Friidrott.

Torbjörn Eriksson var under 90-talet en av landets mest framgångsrika sprinters med semifinal på OS, EM-medaljer och svenskt rekord på 200 m på meritlistan. Och det var just under 90-talet som svensk sprint hade en framgångsvåg senast. Men det börjar åter ljusna. De senaste åren har svenska sprinterlöpare levererat tider i europeisk toppklass och på EM 2012 och 2013 återfanns löpare i både semifinaler och finaler och dessutom på junior- och ungdomssidan är trenden på uppåtgående. Det gör att SSG Wind Sprint 2014 kommer att bli en het uppgörelse bland de svenska löparna.

- På den manliga sidan har det inte sett så här bra ut sedan svensk sprints guldålder på 90-talet då vi vann medaljer på EM och placerade oss som femma på OS i Atlanta 1996, berättar Håkan Andersson. Trots att man satt kvalgränsen till EM i Zürich senare i sommar till rekordlåga 10,38 har redan fem sprinters klarat kvalgränsen och fler förväntas göra så inom kort. På damsidan har vi Irene Ekelund som om hon fortsätter att utvecklas på samma sätt med all säkerhet kommer att slå sig in i yppersta eliten.

Årets tävling kan bli den bästa någonsin med det svenska startfält som förväntas komma. Ännu är det inte säkert vilket internationellt motstånd som kommer att dyka upp, men hos Håkan finns ingen anledning till att bekymra sig.

- För tillfället står det skrivet i stjärnorna vilken kvalitet vi kommer att få se på SSG Wind Sprint 2014, säger Håkan Andersson. Jag är dock inte orolig, för det brukar alltid bli bra till slut och tävlingen har blivit bättre och större för varje år. Vi brukar alltid ha en talangfull grupp från Jamaica här och de har redan skickat in en lång lista med sprinters som vill komma och tävla den 20 juli.

Tävlingsorganisationen är tight och består endast av tre man och även budgeten är blygsam, men det hindrar inte evenemanget från att bli av hög klass. Förra året vann man herrarnas 100 m-final på världstiden 9,95 s och tvåan hade 9,98 s. På SSG Wind Sprint sätter man idrottarna i centrum och vill verkligen uppmuntra till bra resultat. Vind och värme är de två största faktorerna som påverkar resultatet, men också engagemanget från publiken.

- Det unika med SSG Wind Sprint är att vi sätter de aktiva i främst och försöker skapa bästa möjliga förutsättningar på tävlingsdagen genom att vända löpriktningen efter vinden förklarar Håkan. Vi försöker ta hand om våra gäster på bästa möjliga sätt.

Det är dock inte bara elitens insatser som uppskattas.

- På SSG Wind Sprint blandas ungdomar med bredd och världselit på ett sätt som är tämligen unikt, fortsätter Håkan. På tävlingen får den unga tjejen som för första gången springer under 12 sekunder nästan lika stor uppskattning som killarna som springer under 10.

Den 20 juli är det så åter dags för en sprintfest i Sundsvall och det återstår att se om förra årets fantastiska segrartid på 100 m kommer att överträffas. När det kommer till drömgästen på Baldershov har dock Håkan det alldeles klart för sig.

- Utan tvekan en comebackande Susanna Kallur i form, avslutar Håkan Andersson.