Slutrapport från Ag 12 om att minska antalet klämskador i rull- och omrullningsmaskiner

Under 2010 genomförde Arbetsmiljöverket ett projekt med bakgrund att det inom pappers- och massaindustrin varje år förekommer ett antal allvarliga arbetsolyckor och tillbud i rull- och omrullningsmaskiner. Olyckor som inträffar får ofta allvarliga konsekvenser för de inblandade.

Ökad tillsyn skulle öka medvetenheten om sambanden mellan bristerna och riskerna. Syftet var att få till stånd ett systematiskt arbetssätt på arbetsplatserna för hur man undersöker de operatörsplatser där det finns problem, vilket i sin tur ska resultera i konkreta åtgärder inom företagen för att förbättra arbetsmiljön.
Samtidigt som projektet på Arbetsmiljöverket startades, bildades en arbetsgrupp på SSG med syfte att ta fram förslag på arbetsmetoder för att reducera klämskador i rull- och omrullningsmaskiner.

Arbetsgruppen hade sitt första möte i maj 2010 och efter några möten har gruppen presenterat nio konkreta förslag, som industrin kan arbeta vidare med. Ett av förslagen är en prototyp som har tagits fram av operatörer och mekaniker på M-real i Husum och arbetsmetoden har även filmats.

Under maj månad kommer en slutrapport att skrivas och arbetet ska presenteras för Säkerhetskommittén i juni. Under hösten publiceras materialet på SSGs hemsida.