- ”Samarbete en förutsättning”, säger Marie Vasallo

- ”Samarbete en förutsättning”, säger Marie Vasallo

Under tre månader var Marie Vasallo från Kalifornien trainee på SSG i Sundsvall. Under dessa månader fick hon fördjupa sig i vad svensk arbetskultur innebär, men också fördelarna med att företag arbetar tillsammans för att bli bättre, något som finns på fler ställen i världen än Sverige.

– Samarbete mellan företag är en förutsättning för att överleva i en globaliserad värld, säger Marie Vasallo.

Genom S.A.G.A-programmet (Swedish American Green Alliance) fick Marie Vasallo från Long Beach, Kalifornien, möjligheten att åka som trainee till Sverige under tre månader. På SSG i Sundsvall fick hon uppdraget att undersöka om det finns liknande former av samarbete kring industrins hantering av förråd och reservdelar såsom SSG Produktdatabas erbjuder. När traineeperioden var över i december kunde hon dra slutsatsen att samarbete mellan stora företag finns även i andra delar av världen.

– Det finns outnyttjad kunskap och erfarenhet kring det här området, säger Marie. I den undersökning kring gemensam förrådshantering som jag gjorde kunde jag se att den svenska, eller skandinaviska samarbetsmodellen, även finns i andra delar av världen. Att fler länder jobbar på detta sätt gör att det finns stora möjligheter till ytterligare samarbete och att lära av varandra.

Med samarbete mellan företag, i synnerhet kring lagerhållning och reservdelshantering, finns stora möjligheter, menar Marie Vasallo. Det gör dock inte sig själv. Att bygga upp relationer tar tid, och kräver också ett öppet sinne.

– SSG har jobbat hårt för att successivt bygga upp relationer mellan företag genom samarbete och tillit, säger Marie Vasallo. Samarbete mellan företag är en förutsättning för att överleva i en globaliserad värld. Det finns enorma fördelar med att arbeta tillsammans men det bygger på bra relationer och ett öppet sinnelag. Alla företag strävar efter att bli bäst och om samarbete är en nyckel till framgång så krävs det att alla vidgar sina vyer, menar Marie.

Nätverkande på USA-turné

Sitt jobb skötte hon på kontoret i Sundsvall, men under vistelsen i Sverige fick hon dock åka tillbaka till USA. På en konferens i San Diego höll hon en föreläsning om SSG och fördelarna med SSG Produktdatabas och hur det också var fördelaktigt ur ett hållbarhetsperspektiv med gemensam lagerhantering. Där fanns det ett intresse för SSGs verksamhet.

– Det finns företag i USA som strävar efter att deras produkter och tjänster ska vara enligt en effektivare och en mer hållbar standard, säger Marie.

Att just etablerade nätverk för samarbete och samverkan fanns enligt SSGs modell upptäckte hon också där, i synnerhet kring förråd och reservdelar.

– Jag träffade en representant ifrån ett amerikanskt kärnkraftsenerginätverk och där lärde jag mig att ett gemensamt reservdelslager även kan användas på en större geografisk marknad också med flera olika företag involverade, berättar Marie Vasallo. Här finns det möjligheter att även för SSG lära sig ifrån det nätverket, säger Marie

Nya perspektiv

Traineetjänsten i Sverige var annorlunda på många sätt, inte bara kring arbetskultur men också kring Sundsvall som stad och plats i världen. Marie har sett stora delar av vår jord och intresset av att samarbeta och lära av varandra upplevde hon som ett väldigt svenskt drag.

– Jag hade en fantastisk tid i Sverige, säger Marie. Sverige är både progressivt och modernt samtidigt som allt känns djupt rotat i tradition och historia, säger Marie Vasallo. Det tydligaste draget jag upplevde i Sverige var att det finns ett genuint intresse mellan människor att träffas, samarbeta och lära sig av varandra.

Trots att Sundsvall som stad är liten i världen fick hon nya perspektiv på saker:

– För mig som har bott i världsmetropoler som London, Los Angeles och New York tidigare var det en ny upplevelse att bo i Sundsvall. För första gången kände jag att jag verkligen kunde träffa och lära känna folk. Tiden i Sundsvall fick mig att reflektera över vad som är viktigt i livet, såsom relationer med vänner och familj, sin hälsa och att inte vara rädd för nya erfarenheter.

I december åkte Marie tillbaka till Kalifornien efter avslutat uppdrag, men nya uppdrag på SSG är inte uteslutna i framtiden.

– Det finns en möjlighet för mig att komma tillbaka till SSG och jobba framöver, berättar Marie Vasallo. Mycket återstår dock innan det är klart, men jag är övertygad om att mitt samarbete för SSG kommer att fortsätta i framtiden. Jag tror på det SSG står för, avslutar hon!

Läs den första intervjun med Marie här.

Fotot taget av amerikanska ambassaden. Creative Commons.