På Östrands massafabrik utanför Sundsvall testar man just nu QR-koder i SSG On site.

QR-koder med SSG On site testas på Östrands massafabrik

QR-koder håller på att slå igenom på bred front, och även inom industrin har man börjat att hitta smarta tillämpningar. På SCA-ägda Östrands massafabrik utanför Sundsvall testas nu QR-koder som ska läsas i appen SSG On site, och användningsområdena är många.

QR-koder har hängt med under ett par år, men under de senaste åren har de börjat att få sitt stora genomslag. I den lilla fyrkantiga koden kan man bygga in ljud, bild, information och länkar som sedan kan läsas av din smartphone. Mångsidigheten i vad koden kan innehålla gör att det finns många användningsområden, och idag återfinns QR-koder bland annat på biljetter, informationstavlor och vid swish-betalningar.

– QR-koder ligger helt i linje med den digitala kommunikations- och informationsupplevelse som SSG On site sedan tidigare ger, säger Markus Sjöholm, tjänsteägare för SSG On site. Med denna funktionalitet så kommer anläggningarna att kunna ge fler möjligheter med hänvisning till information, funktioner och liknande via SSG On site till sina entreprenörer och andra besökare.

En workshop blev startskottet

På SCA-ägda Östrands massafabrik strax norr om Sundsvall använder man sedan i början av juni SSG On site, och i appen finns en QR-läsare. Nyligen hade man en workshop tillsammans med SSG för att diskutera användningsområden med QR-koder ute på fabriken.

– Jag hade själv inte så stora erfarenheter av QR-koder, men när vi fick frågan av Markus så hoppade vi på, säger Ida Karlsson, arbetsmiljöingenjör på Östrands massafabrik. När man väl började fundera på tillämpningarna så inser man att det är väldigt användbart.

Under workshopen fick de fundera ut i vilka situationer QR-koder skulle kunna användas, och även testa att skapa egna. Just tillgängligheten är en viktig fördel, menar Ida Karlsson. QR-koder skulle kunna tryckas och sättas upp på platser där man behöver informera om något specifikt.

– Med QR-koderna kan man ge snabba vägar till information. Till exempel om man kommer till en plats på fabriken där det är avspärrat så skulle man kunna scanna en kod för mer information om vem man ska kontakta och hur man ska gå vidare. Papperslistor blir snabbt inaktuella, men med en QR-kod kan man snabbt uppdatera informationen och hålla den aktuell.

Tävling lockar användare

Än så länge testas QR-koderna i liten skala, men ambitionen är att det ska bli mer. Som ett första steg har man anordnat en tävling för att väcka nyfikenheten och engagemanget på fabriken. I tävlingen får man besvara två frågor om arbetsmiljöarbetet, och har även möjlighet att förbättra det. Man scannar tävlingskoden och kommer till ett formulär som man kan fylla i i appen.

– Alla kanske inte vet vad QR-koder är och att de går att scanna med sin telefon, säger Ida Karlsson. Därför är det viktigt just nu att ”informera om informationen” för att förklara vad det är och vad man kan göra. Vi har fått många nedladdningar av SSG On site, och under vårt höststopp på fabriken ska vi ha så många användare som möjligt. Därför har vi den här tävlingen för att locka in så många som möjligt. Inför stoppet hoppas i att kunna hitta ännu fler tillämpningar av QR-koderna.

– QR är en förkortning för ”quick response” och bara det går helt i linje med hur vår app upplevs idag och den känslan ska vara konstant, säger Markus Sjöholm.