Prestigefullt publicistpris till SSG

SSG Standard Solutions Group vann på måndagskvällen Svenska Publishing-Priset 2010 för bästa kundtidning i klassen ”business-to-business”.

Svenska Publishing-Priset, som i år firar 20-årsjubileum, är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling. Priset strävar efter att premiera de tävlingsbidrag, som vid sidan av god design och en välgjord typografi, lockar till läsning tack vare ett tydligt och synligt budskap, ett informativt innehåll, en god målgruppsanpassning och en tydlig identitet.

SSGs kundtidning We vann första pris i kategorin kundtidningar ”business-to-business” med motiveringen: ”För en trovärdig och stabil produkt med engagerande texter kring svåra ämnen.”

Priset i form av en tung statyett, diplom och blommor delades ut på måndagskvällen under Svenska Publishing-Galan, som ägde rum i Konserthuset med 400 särskilt inbjudna gäster.

Erfaret team

Bakom tidningen We står chefredaktör Carl Johard, som också är marknads- och kommunikationschef på SSG, samt art director Susanne Ekelund och AD-assistent Andreas Ekelund, SE IDEA. Vid tidningens tillkomst har även skribenterna Per Aronsson och Anders Lövgren medverkat, liksom bland andra fotograferna Kristofer Lönnå och Anders Eliasson. I tidningens redaktionsråd har även Jonas Berggren, VD SSG, Johan Nylander, chef för SSGs affärsområde HSE, och Erik Häggström, Prepace Performance, ingått.

”Det var extra roligt att juryn uppskattade vårt utmanande tema om det goda företaget. Goda företag finns och behövs och kommer vara en förutsättning för överlevnad i morgondagens samhälle. Dessutom skapar goda samhällsrelationer såväl lönsamhet som sysselsättning och framgång”, säger Carl Johard.

Susanne Ekelund håller med, och tillägger: ”Det känns fantastiskt att få bekräftelse på att bra samarbeten ger goda resultat. Och detta i en tuff tävlingskategori där många av konkurrenterna har långt mycket större resurser än We har.”

SSG Standard Solutions Group, som ägs av de sju största skogsindustrierna i Sverige (däribland SCA), bidrar till att hjälpa skogs- och övrig processindustri att förbättra sitt säkerhets- och miljöarbete liksom att effektivisera sina underhålls- och inköpsprocesser.

SE IDEA är ett litet grafiskt design- och kommunikationsföretag med lång erfarenhet och stort nätverk. Målet är att skapa strategiskt fungerande kommunikationslösningar som svänger, som gör skillnad och håller länge.