Konkreta förslag för att minska klämskador i rullmaskiner

Säkerhetskommittén arbetsgrupp 12 har nu kommit med sin slutrapport om klämskador i rullmaskiner. Gruppens arbete har resulterat i ett antal tekniska förslag på lösningar, utbildningsmaterial och en checklista.

Inom pappers- och massindustrin inträffar varje år ett antal olyckor och tillbud i samband med arbete vid rullmaskiner och omrullningsmaskiner.

Arbetsmiljöverket startade därför ett projekt med syfte att öka kunskapen om riskerna som skulle leda till konkreta åtgärder för att reducera antalet olyckor inom området.

Vid samma tidpunkt ansåg SSG Säkerhetskommitté att det var viktigt att vara aktiv i detta arbete, vilket ledde till att arbetsgrupp 12 tillsattes under våren 2010. Arbetsgruppen har bestått av representanter från pappersindustrin, tillverkare av rullmaskiner, Arbetsmiljöverket och branschorganisationer.

Uppföljning under 2012

Fyra sammankomster har ägt rum från maj 2010 till januari 2011. Mellan mötena har arbete pågått med att utprova olika tekniska lösningar.

Arbetet har resulterat i ett antal tekniska förslag på lösningar, som kan användas för vidare utveckling på respektive maskin. Gruppen har även tagit fram material som kan användas i utbildningssyfte och checklista som kan användas för att säkerställa att risker minimeras.

Under senare delen av 2012 kommer en uppföljning att genomföras av SSG för att se om de olika lösningarna har gett avsedd effekt.

Rapporten finns i sin helhet på www.ssg.se under SSG Säkerhet. Här finns även namn och företag på de som har deltagit i arbetet. Kontakta gärna SSG eller någon i arbetsgruppen om du har frågor.