Klartecken för bildande av en ny SSG-kommitté

Vid styrelsemötet den 22 mars beslutade SSGs styrelse att ge klartecken för bildande av en helt ny kommitté – Driftsäkerhet och effektivitet.

Behovet av att bilda denna nya kommitté har kommit inifrån industrin och initiativet har från början tagits av SSG Mekankommitté. Vid en välbesökt och uppskattad konferens i maj 2010, där 20 massa- och pappersföretag deltog, uppvisades ett enhälligt intresse från branschen för att SSG ska starta en ny kommitté inom området driftsäkerhet och underhållseffektivitet.

Intressenter

Till en början vänder sig kommittén till svenska massa- och pappersbruk. Förfrågan om medverkan i den nya kommittén har skickats ut till 49 bruk.

Intresset för att medverka och bilda kommittén har visat sig vara stort bland bruken och de flesta anser att det är ett viktigt område att samarbeta inom. Kommittén ska vara öppen för samarbete med andra intressenter och har för avsikt att samverka med den svenska riksorganisationen för driftsäkerhet och underhåll – UTEK.

Branschgemensamt samarbetsforum

Målsättningen är nu att bilda ett branschgemensamt samarbetsforum, enligt traditionellt SSG-upplägg och med lyhördhet för de olika brukens önskemål.

Det har bedömts som särskilt viktigt att det är just bruken som står bakom initiativet och också utgör den drivande kraften.

Det blir dock SSGs ansvar att samordna arbetet och att skapa förutsättningar för att driva kommittéverksamheten.

Aktiviteter

Under de två första åren är det kommitténs uppgift att prioritera aktiviteter samt fastställa mål och arbetsprocesser. Arbetet kommer att följas upp kontinuerligt och resultatet utgör underlag för beslut om det fortsatta arbetet.

Viktiga nyttoeffekter

Den ekonomiska nyttan av att delta bedöms som flera:

- Generellt minskade drifts- och underhållskostnader.
- Minskade projektkostnader.
- Unik tillgång till branschens gemensamma kompetens.

Några exempel på resultat kommittén kan komma att leda till:

- Leverantörsneutral benchmarking.
- SSG Standarder och nyckeltal som riktlinjer för ökad underhållseffektivitet.
- Kompetensutveckling, nätverk och seminarier för ökad driftsäkerhet.

Betydande uppsida

Enligt Skogsindustrierna uppgår exportvärdet för svensk skogsindustri till 128 miljarder kronor. Ett ökat förädlingsvärde, som ett inte allt för orealistiskt resultat av kommitténs arbete, med 0,1 procent innebär en optimering med 128 miljoner kronor per år.