Hela LKAB ställer krav på SSG Entre

Från och med 1 februari i år har LKAB anslutit sig till SSG Entre med alla sina anläggningar i Kiruna, Malmberget, Svappavaara och hamnen i Luleå. Totalt berörs bortemot 8000 entreprenörer.

Eftersom gruvindustrin skiljer sig åt från många övriga industrier, har LKAB även valt att komplettera grundutbildningen med en lokal utbildning.

- Vår lokala utbildningsdel är på 106 sidor och därmed ganska omfattande. Vi räknar med att det tar bortemot 3,5-4 timmar att genomgå båda utbildningarna. De som gör det får en mycket bra grund att stå på när det gäller arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor. säger Roland Kullebjörk, säkerhetschef på LKAB.

Hela LKAB ansluter sig

För LKABs del är det hela koncernen som ansluter sig med verksamheter i Kiruna, Malmberget, Svappavaara och hamnen i Luleå.

- Alla entreprenörer som ska in till dessa anläggningar ska genomgå SSG Entre. I vår tidigare egna säkerhetsutbildning har vi haft 10 000 entreprenörer inne i systemet. Vi räknar med att det åtminstone blir 7-8000 entreprenörer, som nu även kommer att gå SSG Entre. En del av dem har kanske redan gjort grundutbildningen - det enda de behöver göra är att då komplettera med den lokala delen, säger Roland Kullebjörk.

Från 1 december i år kommer LKAB kräver att alla har ett Entre-kort.

- Vi har dock valt att ha en övergångstid på några månader. Därför har vi gått ut med information till samtliga att de som har den gamla utbildningen har fram till sista november på sig att genomföra SSG Entre, säger Roland Kullebjörk.

Positiv förändring

Han anser att fördelarna med SSG Entre är flera.

- Vi är mycket positiva till den här förändringen. Vi tycker själva att vi även tidigare har haft en bra egen säkerhetsutbildning. Men rent administrativt har den tagit mycket tid när det gäller uppdatering och kontroll. Dessutom är det en fördel att industrin här uppe, som i stort använder sig av samma entreprenörer, också ställer samma säkerhetskrav på dem. Vi använder oss delvis av samma kompetens och då vet vi att de har fått en god grund att stå på när de har ett Entre-kort, säger Roland Kullebjörk och fortsätter:

- Det ligger i vårt intresse att de entreprenörer som kommer till oss har en bra och gedigen kunskap om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor. Finns det en gemensam plattform, som alla andra industrier använder sig av, är det något som också vi ska satsa på.

Säkerheten först

Säkerhet finns högt upp på agendan inom det 120 år gamla LKAB.

- Vi ser givetvis till att våra chefer och skyddsombud är väl utbildade när det gäller
säkerhet, arbetsmiljö och chefsansvar. År 2005 påbörjade vi även en kampanj med namnet ”Säkerheten först” i syfte att stärka säkerhetskulturen inom koncernen. Ambitionen har varit att förändra attityder och få in ett ökat genustänkande. Som ett resultat av detta arbete har vi för varje år stadigt förändrat vårt beteende och höjt vår procentuella andel av kvinnor i företaget, säger Roland Kullebjörk.

Nästa steg för LKAB blir att även säkerhetsutbilda de egna anställda.

- Internt diskuterar vi även en anslutning till SSG Säkerhetskörkort för att säkerhetsutbilda den egna personalen. Vi skulle kunna använda den som en återkommande repetitionsutbildning för att öka och bibehålla kompetensen när det gäller arbetsmiljö och säkerhet, slutar Roland Kullebjörk.