Givande användarträff för SSG Produktdatabas

Årets användarträff för SSG Produktdatabas, som arrangerades 23-24 november på Hotell Södra Berget i Sundsvall, lockade ett 50-tal deltagare och omdömena efteråt var mycket positiva. Flera äldre deltagare ansåg att detta var den bästa träffen någonsin.

Temat för årets användarträff var ”Nytta med SSG Produktdatabas”. SSGs VD Jonas Berggren och Johan Engman, tillförordnad chef för affärsområdet Inköp & Logistik, inledde de två dagarna med att redogöra för de många nyheterna kring SSG produktdatabas.

På agendan finns bland annat rekrytering av ny chef för affärsområdet Inköp, att skapa en vision för Produktdatabasens framtida utveckling, samt utgivning av nya utgåvor av SSG Leveranskontrakt och skriften Vinnande Vetande. Dessutom är den nya tjänsten SSG Leverantörsdatabas under utrullning, samtidigt som det arbetas aktivt med utbildningar inom Produktdatabasen, liksom med förstudier för nya potentiella kunder.

- Vårt fokus är framför allt leverans och kvalitet, förklarade Johan Engman, som även kortfattat redogjorde för några av målen för 2012.

- Vi kommer att starta en ny användarförening för SSG Produktdatabas, fortsätta arbetet med SSG Reservdelsnätverk och arrangera en ny användarträff  under hösten 2012. Användarträffen är en viktig mötespunkt, den ger dig möjlighet att nätverka och utbyta erfarenheter om allt som berör SSG Produktdatabas, förklarade Johan Engman.

Ny användarförening

Syftet med bildandet av den nya användarföreningen för SSG Produktdatabas är att skapa mervärde för användarna och deltagarna.

- Den ska bli ett forum för lärande och utbyte av erfarenheter, inbjuda till diskussioner kring gemensamma frågeställningar och utveckla användarnas nytta med SSG Produktdatabas, förklarade Yvonne Odsberg, systemförvaltare för SSG Produktdatabas och medlem i SSG Produktdatabaskommitté.

I användarföreningen, som kommer att utgöra ett komplement till Produktdatabaskommittén, finns möjlighet till diskussion kring frågor på en djupare och mer detaljerad nivå.  Ett webbforum kommer att skapas och föreningen, som blir öppen för alla, är tänkt att ha två möten per år med särskilt inbjudna kompetenser och talare.

Kommitténs arbete

Yvonne Odsberg, projektledare på SSG Produktdatabas, redogjorde även för SSG Produktdatabaskommitté arbete och uppgift.

Syftet med verksamheten i Produktdatabaskommittén är att verka för att i ett tvärindustriellt nätverk med SSG Produktdatabas som grund uppnå en kostnadseffektivisering under en industrianläggnings livscykel. Målet är att utveckla lösningar i syfte att sänka totalkostnaden genom effektiv informationshantering för industrin.

- Kommitténs uppgift är att fånga synpunkter och förbättringsmöjligheter bland användarna och fånga nya behov av tjänster och lösningar, förklarade Yvonne Odsberg.

SSG Leverantörsdatabas

Den nya tjänsten SSG Leverantörsdatabas har tillkommit för att koppla leverantörer mot artiklarna i SSG Produktdatabas. Med dess hjälp är det möjligt att hitta nya och alternativa leverantörer till artiklarna i SSG Produktdatabas, liksom nya och alternativa artiklar. Detta är minst lika viktigt vid haveri.

I databasen går det att göra sökningar efter leverantörer och deras artiklar via kategori och sortiment och även dra ut underlag för offertförfrågningar (RFI) direkt ur systemet. SSG Leverantörsdatabas är under utrullning och frågor kring den besvaras av Yvonne Odsberg på SSG.

Tips & Trix

Under de två dagarnas erfarenhetsutbyte presenterades även SSGs arbete med registervård samt en hel del tips och trix för att underlätta användandet av Produktdatabasen, bland annat hanterades för- respektive nackdelar med nyklassning av artiklar enligt varumärke alternativt norm, liksom olika kluriga sökknep i fritextsökningen via de två olika sökmetoderna ordsökning och strängsökning.

Erfarenhetsbyte, givande föredrag, workshops, middag och luncher skapade sammantaget två mycket nyttiga dagar och många nya vardagskontakter.