Ag 13 - ny arbetsgrupp om säkerhetskretsar

SSG Säkerhetskommitté har nu beslutat att tillsätta en ny arbetsgrupp, Ag 13, som ska arbeta med säkerhetskretsar i styrsystem.

En arbetsgrupp inom SSG Säkerhetskommitté (Ag 4) har tidigare tagit fram en tolkning av IEC 61511, ”Säkerhetskritisk instrumentering enligt SS-EN 61511”.

Dokumentet utgör en grundläggande vägledning och sammanfattar de krav som ställs på anläggningsägare och projektörer av säkerhetskritiska processanläggningar. Kommittén har därefter diskuterat att gå vidare och vidga området så att även maskinsäkerhet omfattas (IEC 62061 eller 13849-1). Utifrån det har kommittén nu beslutat att tillsätta en ny arbetsgrupp, Ag 13, som ska arbeta med säkerhetskretsar i styrsystem.

Arbetsgruppen kommer att arbeta med att ta fram och tillhandahålla ett vägledningsdokument som ska bidra till en ökad kunskap på området säkerhetskretsar i styrsystem i industrin. Dokumentet är tänkt att vara till hjälp för att komma igång med det här arbetet och målgruppen är både projektledare och de som arbetar med el och instrument. Det omfattar att ta fram kriterier och hjälp för att:

- underlätta bedömning av om behov av säkerhetskrets föreligger
- bedöma vilken nivå på säkerhetskrets som är önskvärd
- ge råd inför kommunikation med leverantörer och tecknande av beställning/avtal
- följa upp om installerad säkerhetskrets uppfyller önskvärd nivå.

Arbetet har påbörjats under första kvartalet 2012 och planeras vara slutfört senast under hösten 2012.