Money on the wall: Andy Warhol

Spritmuseum presenterar

Money On The Wall: Andy Warhol

Öppning 18:e Oktober

"I like money on the wall. Say you were going to buy a $200,000 painting. I think you should take that money, tie it up, and hang it on the wall.”

- Andy Warhol, 1975

I höst presenterar Spritmuseum "Money On The Wall: Andy Warhol," en omfattande utställning kuraterad av Blake Gopnik, en av världens främsta kännare av Andy Warhol. Utställningen, som öppnar den 18 oktober, kastar ljus på konceptet Business Art, ett begrepp myntat av Warhol själv. Den inkluderar verk av Warhol som aldrig tidigare har visats i Sverige, men också verk av samtida internationella konstnärer som idag arbetar kring samma tema.

Startskottet för utställningen blev när verket "Absolut Warhol (The Blue Version)" från 1985 återupptäcktes efter att ha varit försvunnet i över 30 år. Verket, som var ett av två inköpta av Absolut Vodka, blev början till Absolut Art Collection, som idag består av 800 verk och sedan 2008 finns på Spritmuseum. Målningen kommer nu att visas publikt för första gången.

Titeln på utställningen är hämtad från ett numera klassiskt citat av Andy Warhol, och fokuserar på det han kallade för Business Art. Från det att han lanserade sin Popkonst tidigt 1961, utforskade Warhol de penninggenererande system som låg till grund för den konsumentkultur han porträtterade. I slutet av 1960-talet var han en drivande kraft bakom en ny trend inom konceptuell konst där verktygen från affärs- och finansvärlden användes som konstmaterial. Warhol beskrev detta som "the step that comes after art." Det är knappast en överdrift att säga att det moderna livet i väst är djupt rotat i pengar, makt och de varor som pengar kan köpa. Få konstnärer har brottats med denna sanning så helt och hållet som Warhol gjorde, och hans konst uppmanar betraktarna att göra detsamma.

"De som påstår att Andy Warhol sålde ut sig har rätt. Business Art var en av hans mest betydelsefulla och inflytelserika konstformer, och dollarsedeln var från början en av hans favoritmotiv," säger Blake Gopnik.

Utställningen inleds med en sektion om Warhols tidiga arbete som illustratör och grafisk designer på 1950-talet och följs av klassiska Pop Art-verk som tematiserar ekonomi och konsumtion. Ett av höjdpunkterna är "Soap Opera", ett tidigt verk där dramatiska scener från hans studio flätas samman med autentiska reklamfilmer från tiden.

"Money On The Wall" inkluderar även Warhols rent kommersiella projekt, såsom reklamfilmer för laxermedel och glass, och visar upp hans uppdrag som reklam- och modemodell, filmmakare och publicist.

Utställningen innehåller även verk av konstnärer som som parallellt med Warhol utforskade konst och ekonomi efter andra världskriget, t ex Yves Klein, Chris Burden och Lee Lozano, Avslutningsvis presenteras några av dagens konstnärer, som Darren Bader, Andrea Fraser, Takashi Murakami, Carey Young och det amerikanska konstnärskollektivet MSCHF, som alla arbetar med liknande teman.

"Dessa konstnärskap utgör en kontext som bidrar till en ny förståelse av Warhols så kallade "sellout" under 1970- och 1980-talen – med de lukrativa porträtten, annonserna för Absolut Vodka och pastischerna av Edvard Munchs berömda litografier. " säger Mia Sundberg, konstintendent på Spritmuseum.

Blake Gopnik, född 1963, är en amerikansk konsthistoriker, författare och kritiker bosatt i New York, känd för sin heltäckande biografi som översattes till svenska 2022 under titeln "Warhol: Livet som konst."

Konstnärer i utställningen: Genpei Akasegawa, Chris Burden, Ed Keinholz, Lee Lozano, Robert Morris, Takashi Murakami, Darren Bader, Andrea Fraser, Jens Haaning, Mason Rothschild, Bernar Venet, Carey Young, Andy Warhol, konstnärskollektivet MSCHF.

Utställningsdatum: 18 oktober 2024 – 27 april 2025.

Projektansvarig konstintendent: Mia Sundberg, Spritmuseum, mia.sundberg@spritmuseum.se

Pressbilder på begäran.

Presskontakt: Joanna Sundström, Part Projects, +46 733466662 joanna@partprojects.se

Bildinformation: Andy Warhol, Absolut Warhol, 1985, 2 original paintings, 141x115 cm. © 2024 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Licensed by Artists Rights Society (ARS), New York

Andy Warhol, Eighteen One Bollar Bills, 1962, Polymer paint, 61x76.2 cm. © 2024 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Licensed by Artists Rights Society (ARS), New York

Högupplösta bilder lämnas på förfrågan.